Publicerad av Ulf Bingsgård den 01 Mar 2022
Nu går vi ut på bred front tillsammans i de svenska Rotarydistrikten. Ukraina behöver hjälp, och vi ska hjälpa. Tillsammans kan vi hjälpa för att lindra den humanitära katastrofen i vårt europeiska grannland.
Vi sätter ribban högt – att insamlingen ska nå 20 miljoner kronor – och vi utmanar Rotary i våra grannländer Danmark, Norge, Finland och Island att göra detsamma. Du är väl med? Även våra grannländer kan använda 90-konton och få sina donationer fördubblade.

Roger Akelius är entreprenör, fastighetskung, filantrop, författare (facklitteratur inom programmering o beskattning) och en stor bidragsgivare till UN, SOS Barnbyar m fl. I detta generösa samarbete donerar han alltså lika mycket som vi lyckas samla in, krona för krona, och han har meddelat att han hoppas att det ska bli riktigt mycket pengar till krigets offer i Ukraina. Observera att denna fördubbling upphörde 31 mars 2022!

Vi vill poängtera att detta är en bland flera pågående insatser. I många distrikt har man redan kommit igång med egna insamlingar. Arbete pågår i enskilda klubbar, distriktsvis och nationellt. Det ena utesluter inte det andra. All hjälp behövs!
Gör så här
Sätt in ditt bidrag på något av insamlingsstiftelsens 90-konton
  • Bankgiro: 900-2973
  • PlusGiro: 900 297-3
  • Swish: 1239002973
och skriv Ukraina och ditt distriktsnummer (2390) som meddelande.

Självklart är även vänner och bekanta till dig välkomna att utnyttja Akelius dubbling av bidrag. Insamlade medel kommer oavkortat att fördelas mellan UNICEF och UNHCR till förmån för Ukraina.
Insamlingen och avtalet med Akelius är en gemensam aktivitet av de tio svenska Rotarydistrikten och stiftelsen Rotary Hjälper.

Fredrik Sandström, DG 2320
Klas Hedlund, DG 2330