Publicerad av Ulf Bingsgård den 26 Oct 2022
Rotarys stora och gemensamma projekt, att utrota polio, stod i fokus i söndags när de tio svenska distrikten arrangerade en gemensam insamlingsgala. En gala som sågs i övriga nordiska länder och med deltagare från Danmark, som berättade om deras insatser och engagemang. Nästan 60.000 kronor kom in i bidrag under de två timmar som galan pågick. Mer pengar är på väg in och insamlingen avslutas officiellt den 31 oktober. Bidrag kan swishas in till 123 443 12 01. Märk inbetalningen End Polio Now och D2390.

End Polio Now-galan sändes från studion i vårt distrikt men hade talare och deltagare från olika distrikt, med både rotarianer, rotaractare och icke-medlemmar. Huvudsyftet med insamlingsgalan, förutom att sprida kunskap kring vårt arbete mot polio, var så klart att samla in pengar. Knappt 60.000 kronor kom in i bidrag under de två timmar som galan pågick. Mer pengar är på väg in och insamlingen avslutas officiellt den 31 oktober.

Programmet var fullt med olika talare med olika erfarenheter kring kampen mot polio. Dr Shahin Huseynov från Wold Health Organization i Köpenhamn, berättade hur WHO arbetar för att bekämpa polio i världen. Dessutom framfördes ett varmt och hjärtligt tack till alla som i Rotary deltar i kampen på olika sätt. Tidigare ledamoten av Board of Directors i Rotary International Kjell-Åke Åkesson från Hörby Rotaryklubb gav sin mycket personliga berättelse kring att vara ute i fält, i Indien, och vaccinera. Vi fick även höra Elisabeth Bavas, medlem i Tingsryd Rotaryklubb, berättelse om hur det är att leva ett liv efter att som tvååring fått polio.

Olika initiativ för att öka kunskapen och vetskapen om Rotarys arbete mot polio presenterades. Fatmir Seremeti, Jan-Erik Sääf samt Claes Rönnqvist, Malmö-Triangeln Rotaryklubb, berättade som sina olika utmaningar som i förlängningen samlat in knappt 100.000 kronor till End Polio Now. Fatmir sprang under förra året 3,5 km en gång i timmen under 24 timmar, Jan-Erik sprang barfota från Malmö till Kristianstad under en vecka och i knappt tre veckor cyklade Claes halva Sverige runt alla i syfte att samla in pengar till End Polio Now. De tre överraskades i programmet med att föräras med vars en Paul Harris Fellow för sina initiativ att samla in pengar i kampen mot polio. Lars Hermansson, tidigare guvernör i Distrikt 2380 berättade om de mångåriga golfturneringar som de arrangerat där till förmån för polio.

Båda zonkoordinatorerna för End Polio Now, Anette Löwert (zon 18) och Tommy Lekenmyr (zon 17) var på plats och berättade om sitt arbete och om PolioPlus Society. Av de drygt 50 närvarande blev åtta medlemmar i PolioPlus Society. Anette Löwert informerade också om de 20 miljoner steg som rotarianer gått i Danmark för att synliggöra Rotarys arbete mot polio. För beräkningar visar att 20 miljoner kan idag gå tack vare att de blivit vaccinerade mot polio, så varje rotarian i Danmark har gått ett steg för alla som kan gå tack vare vaccinationen mot polio.

På grund av tekniska problem med planet kunde inte Rotary International President Jennifer Jones fysiskt infinna sin på insamlingsgalan. Det blev en digital hälsning från Copenhagen Airport. Men både nuvarande Rotary International Director Lena Mjerskaug och Rotarys permanenta representant Judith Diment kunde delta tack vare detta. Från Rotary och The Rotary Foundations huvudkontor i Evanston fick vi en hälsning från Ian Risely, President Rotary International, 2017–2018, tillika Trustee Chair för The Rotary Foundation.

Under galan fick vi löpande information kring insamlingsläget tack vare Distrikt 2390 skattmästare Göran Olofsson. Värdar för galan var Anne Marbrandt och Ulf Bingsgård. För underhållningen under galan stod Lilla Beddinge Teater via Alma Bengtsson, sång, och Jan-Erik Sääf, musik.

Insamlingen pågår fram till den 31 oktober. Bidrag kan swishas in till 123 443 12 01. Märk inbetalningen End Polio Now och D2390.