Rotarys vision: Vi ser en värld där människor agerar tillsammans för att skapa varaktig förändring – globalt, där vi bor och hos oss själva.

Rotary är ett globalt nätverk av 1,4 miljoner engagerade människor med olika bakgrund, erfarenheter och kunskap. Gemensamt är att vi vill mötas, utvecklas och ständigt vidga våra vyer, samtidigt som vi gör goda insatser för samhället, både här hemma och längre bort.

Medlemskapet i Rotary utgår från den lokala klubben. Där är man hemma och det är vanligtvis där man går på mötena. Men alla medlemmar är välkomna till vilken som helst av de 35.000 Rotaryklubbar som finns i världen. I Sverige är vi omkring 16.000 medlemmar i ca 400 klubbar runt om i landet. Det finns alltid någonstans att vända sig för att skapa nya kontakter, bredda sin kunskap och göra gott.

Valet av klubb är helt fritt. Vanligast är klubbar där medlemmarna möts över en lunch, men det finns också frukost- och kvällsklubbar. Vid varje möte får man lyssna till ett aktuellt föredrag under 15–45 minuter, där man har god chans att få sina kunskaper om allt möjligt rejält uppdaterade.

Men Rotary är inte bara möten, mat och föredrag. Medlemsavgifter och speciellt insamlade medel går till olika välgörenhetsprojekt, både lokala för klubben och sådana som är gemensamma för hela Rotary. Ett exempel på det senare är projektet End Polio Now, som tillsammans med Gates Foundation verkar för att stoppa polion i världen. Vi har kommit långt; idag har antalet poliofall minskat med 99,9%. Men vi kommer inte att ge oss förrän sjukdomen är totalt utrotad för gott.