Vi kommunicerar, stärker, stöttar, entusiasmerar, utbildar, utvecklar och samarbetar.

Vi i Public Image-kommittén arbetar för att stärka det interna och externa kommunikationsflödet inom distriktet. Vi kommunicerar aktivt inom och utanför Rotary i distriktet, samtidigt som vi stöttar och entusiasmerar klubbarna i deras arbete att kommunicera internt och externt.

Vi är även ansvariga för att tillhandahålla och utveckla distriktets kommunikations­verktyg och verksamhetsstöd, ClubRunner.

Genom att ha både medel och mål i samma kommitté kan vi aktivt arbeta med att internt och externt steppa upp kommunikationen.

I kommittén ingår:

Mats Håkanson (Malmö RK) – Rotary District Public Image Chair
Stellan Larsson (Lomma-Bjärred RK)
Lillemor Darinder (Malmö-Skeppsbron RK)
Torkil Rönne (Malmö-Öresund RK)

Arbetsområden – vår plan för 2023/24:

1.    Den externa bilden av Rotary
Vi strävar efter att på regionala planet öka kunskapen om Rotary genom att kommunicera Rotary externt, stötta klubbarnas PR-ansvariga i deras arbete samt delta i samarbeten inom Sverige och zonen för att stärka synen på Rotary i vårt samhälle.
a.    I arbetet med den externa bilden av Rotary arbetar kommittén i två nivåer
b.    I första nivån stöttar vi klubbarna med informationsmaterial och kommunikationsunderlag för att föra ut kunskapen om Rotary lokalt
c.    I andra nivån arbetar vi enligt punkt 6 för att renodla den bild av Rotary som Rotary Sverige gemensamt vill förmedla ut. Arbetet är långsiktigt och ska ha som fokus att vända den negativa medlemsutvecklingen.

2.    Distriktets webbplats, sociala medier & veckobrev
Vi uppdaterar och utvecklar distriktets webbplats, Facebook, LinkedIn och Instagram samt utvecklar och redigerar distriktets veckobrev som går ut till alla medlemmar i distriktets klubbar inför varje ny vecka.
a.    Webbplatsen ska spegla vad Rotary står för samt informera om den verksamhet som sker inom distriktet. Via distriktets webbplats ska man sedan kunna länka sig till klubbarnas hemsidor. Den uppdateras löpande baserat på redaktörens professionella syn samt på input från RI, Rotary Sverige, distriktet och klubbarna
b.    Medlemssidorna är en informationsbank där man kan hämta övergripande information om distriktet samt länka sig vidare till annan medlemsspecifik information
c.    De externa sidorna på Facebook, LinkedIn och Instagram är andra kanaler att nå ut med information som finns på hemsidan
d.    Distriktets medlemsgrupp på Facebook är öppen enbart för distriktets medlemmar. Förutom information är kanalen också ett forum för klubbarnas evenemangsinformation etc.
e.    Veckobrevet som kommer före utkommer veckovis med fokus på klubbarnas veckoprogram kompletterat med information om och presentation av kommande större distrikts- och klubbevenemang.

3.    Internt kommunikationsstöd
Vi vill entusiasmera och stötta klubbarna när det gäller att informera sina medlemmar och klubbgrannar.
a.    I det fall klubbarna specifikt efterfrågar stöd återkopplar PI-kommittén när kunskapen finns inom kommittén. Om det efterfrågade stödet ligger utanför kommitténs kompetensområde försöker kommittén förmedla kontakter till andra klubbar eller till externa resurser.
b.    När det finns goda och framgångsrika exempel inom någon/några klubbar förmedlar vi dessa specifikt till andra klubbar eller generellt via Veckobrevet
c.    Kommittén medverkar vid de återkommande distriktsevenemangen antingen som föredragshållare eller som deltagare i workshop.

4.    ClubRunner Support & Utbildning
Vi utbildar och utvecklar klubbarnas funktionärer vad gäller användningen av ClubRunner som verktyg för klubbarnas kommunikation och administration, samt svarar för supporten till användarna.
a.    Årligen görs en behovsanalys för att kartlägga vilken typ av utbildning/utveckling som klubbarna efterfrågar
b.    Baserat på kartläggningen genomförs utbildning i specifika områden. Utbildningen sker effektivast genom digitala kanaler. Genom att utbildningen sker digitalt kan nya webbinar skapas.
c.    Regelbundet och i samverkan med AG genomförs fysiska möten med klubbarnas funktionärer på temat kommunikation och kommunikationsverktyg.

5.    Samverkan med övriga 6 distrikt i Sverige som använder ClubRunner samt kontakt med ClubRunner i Kanada
Vi samverkar nära med övriga distrikt som använder ClubRunner i Sverige. Idag använder ca 70% av klubbarna i Sverige ClubRunner.
a.    Ordförande i PI-kommittén deltar i de regelbundna möten som finns i användargruppen för ClubRunner

6.    Samverkan med övriga 9 distrikt i Sverige i arbetet med att stärka kunskapen om Rotary utanför Rotary
Vi samverkar aktivt med de andra svenska distriktens Public Image-ansvariga för att förmedla Rotarys budskap i samhället.
a.    Ordförande i PI-kommittén deltar i de regelbundna möten som finns i gruppen för Publik image-ansvariga

CR-supporten

Public Image-kommittén
Fr.v. Mats, Stellan, Lillemor och Torkil.

Lite om oss och
vår bakgrund

Mats Håkanson:
Jag har arbetat med kommu­nikat­ion  i 50 år. Först som journalist, därefter i större, publika företag och de senaste 25 åren som konsult till börs­före­tag, ägarledda företag och offentliga verksamheter.

Lillemor Darinder:
Lärare och lärarutbildare under 15 år, därefter generalsekr. för Nordiska Lärarorganisationers Samråd. Distriktssekreterare i vårt Rotarydistrikt.

Stellan Larsson:
Jag har en bakgrund inom IT som chef i olika befattningar samt som vd i IT- och IT-kommu­nika­tions­f­öretag. Jag har också arbetat med led­­nings­­­frågor som konsult / utredare men också som inhyrd chef / vd.

Torkil Rönne:
Jag har hela mitt liv arbetat som inspiratör och idémakare. Från 1980 arbetade jag inom IKEA med olika uppgifter. Jag var t.ex. chef för det första franchise-varuhuset i Kuwait och etablerade en inköpsorganisation i Baltikum. 2019–20 var jag guvernör i distriktet.