Publicerad av Kim Hall den 21 Nov 2020
Det var med stor entusiasm och höga förväntningar, inte minst på sig själv, som Torkil Rönne gick in som distriktsguvernör. Vid sin sida har han haft Jette under hela resan från början till slut. Den största bedriften under detta år som guvernör var ändå när Torkil mot alla andra distrikts odds, fick 95 procent stöd för att D2390 skulle lämna SRS. Bara det att gå över från ClubAdmin till ClubRunner fick övriga distrikt i Sverige att se rött. Nja inte alla D2370, södra Stockholm och Södermanland, och 2400, Norra Skåne, Blekinge och delar av Småland och Halland, följde Torkils råd att också gå över.
För den som inte vet, om det nu finns några, så är ClubRunner vårt IT-system. Det är tack vare det som ni nu kan få snabb och smidig information genom detta nyhetsbrev och på hemsidan. Men det finns massor av fler funktioner som ni kanske har lärt er via utbildningar under ledning av Mats Håkanson.

Nåja, Det hela började i San Diego. Torkil och Jette kom hem lyriska från denna resa. Torkil fyllde 70 år, men familj och vänner fick vänta med att fira honom till året efter. Genom, eller tack vare deras son Kristian Rönne, blev Rotary plötsligt begripligt för oss alla. Kristian ritade och skrev på  tavlan medan Torkil berättade och förklarade.

Med sina Rollup där Kristian hade ritat och skrivit om hur distriktet fungerar, medlemskap och inte minst hur hela Rotary är uppbyggd, reste Torkil runt i sin "Rotary-bil" för att besöka klubbar, medlemmar och SRS som inte var lika entusiastiska att möta denna välklädde Rotarian och Disriktsguvernör. Han var ju lite av en fiende i de andra distriktens ögon. Utbrytarkungen som gick sin egen väg och fick hela sitt distrikt med sig.

Torkil kämpade och slogs för sin sak, medan Lillemor Darinder och framför allt hans kära hustru Jette, försökte hålla ordning på honom. Torkil hade många järn i elden och styrka som en hel armé. Ända tills en dag då han blev kallad "Lakritsmannen" på sjukhuset. Torkils ena ben ville inte springa lika fort som han och det blev undersökning och stränga ord från farbror doktorn att inte mer äta lakrits. Stackars Torkil, han som älskade lakrits så dansk han nu är.

Lagom till julen 2019 fick Jette och Torkil sitt svenska medborgarskap. Hjärtat till Danmark finns fortfarande kvar. Det är lite som Zlatan säger "Det går att plocka Zlatan från Rosengård, men inte Rosengård från Zlatan" och så är det ju också med Jette och Torkil. Det är nog inget annat DG-par som byggt så många broar över Öresund som just Torkil och Jette.

Men så kom Corona och allt vältes omkull. Pest och Distriktskonferens fick ställas in, vilket innebar en hel del arbeta för Torkil och nuvarande guvernör Stefan Knutsson med att ändra kurs. Alla möten blev digitala. Klubbar tappade medlemmar även om de också fick nya. Men framför allt blev det ett helt nytt förhållningssätt som fick stor betydelse för distriktet och hela världen.

Stefan Knutsson och Torkil Rönne som var så glada över att samarbeta och tillsammans ro i land sina planer, vältes omkull med Covid 19.
Någon resa till Hawaii där RI-presidenten Mark Maloney och frugan Gay väntade i samband med Convention, blev det inte. Flyg och hotell ställdes in och världen stängde sina gränser. Det som återstod var de digitala kanalerna...och hur kul är det med en digital Rotary Convention jämfört med att mötas i House of Friendship. Året innan i Hamburg knöt Torkil nya vänskapsband hej vilt...men med Corona...

Det fick bli ett digitalt tack och hej för detta år. Förhoppningen är att när Covid 19 är besegrad och vägarna möts igen får Jette och Torkil Rönne möjlighet att åter skaka hand med Mark Maloney och hans fru Gay igen...kanske på Hawaii eller i något annat land.

Tack Torkil och Jette för ert ledarskap och ett innehållsrikt år som fick en rivstart och ett abrupt avslut med Corona. Men vi fortsätter TILLSAMMANS, som var ert motto för ert guvernörsår.

Vid pennan!
Kim Hall