Publicerad av Kim Hall den jul 31, 2019
Lund, Sankt Knut, Lund Kloster samt Lund Ideon samt TRF har sponsrat Fontänhuset i Lund när de arrangerade det årliga Ångestloppen på Stortorget i Lund. Var 4:e svensk drabbas någon gång under livet av psykisk ohälsa. Ändå är det väldigt tabubelagt. För att sprida kunskap och motverka fördomar arrangerade Fontänhuset i Lund den 23 mars 2019 värdens kortaste stadslopp (209 m) på Stortorget i Lund, där man kunde springa, gå eller krypa. Ångestloppet är en del av en stor satsning Fontänhuset gör för att öka förståelsen för att fysisk aktivitet förebygger och lindrar psykisk ohälsa och att motion är bra för såväl kroppen som knoppen.
I samband med loppet fick vår blivande distriktsguvernör Stefan Knutsson möjlighet att berätta om Rotary och vår humanitära verksamhet. Två andra insiktsfulla rotarianer; prästen Anna Svensson och överläkaren och psykiatrikern Jonas Eberhart talade om vikten av att få vara som man är och att vi alla kan drabbas.
Ett antal tappra Rotarianer gjorde också reklam för Rotary i samband med loppet.
Göran Orup