Publicerad av Kim Hall den okt 13, 2019

Kampen mot polio fortsätter. Den 24 oktober på FN- OCH VÄRLDSPOLIODAGEN samlas alla som känner att de vill göra en insats i kampen mot polio, under en mingelträff på Scandic Hotel Triangeln med start kl 18. Det blir information, lottdragning med fina vinster och tilltugg för 155 kr/ person. Guvernör Torkil Rönne välkomnar alla i distriktet till en annorlunda mingelfest. Vi måste tillsammans synliggöra Rotarys arbete med att utrota Polio. Anmäl er HÄR senast den 23 oktober så vi vet hur många som kommer. Meddela oss om du vill ha vegetariskt alternativ. Tag gärna med vänner och anhöriga! ALLA ÄR VÄLKOMNA!

År 1985 förlamades varje dag cirka 1000 personer på grund av polioviruset. Då fanns det över 350 000 poliooffer per år i 125 länder världen över. Idag finns det bara tre länder som aldrig har stoppat överföringen av det vilda polioviruset: Afghanistan, Nigeria och Pakistan. Förra året var antalet infektioner 33. I år är det tyvärr fler fall, 78 barn har förlamats av polio.

Rotary har under 33 år lagt ned ett enastående och dedikerat arbete för att utrota polio. Kampen mot polio fortsätter. Rotary kommer att samla in 50 miljoner dollar per år under tre år och för varje dollar som vi ger kommer Bill & Melinda Gates Foundation att bidra med ytterligare två dollar. Dessa medel hjälper till att ge efterfrågat operativt stöd, medicinsk personal, laboratorieutrustning och utbildningsmaterial för hälso- och sjukvårdspersonal samt föräldrar. Regeringar, företag och privatpersoner spelar alla en avgörande roll i finansieringen.

Ditt bidrag gör skillnad!