Dagen efter att kriget i Ukraina bröt ut, fredagen den 25 februari, initierade Distriktet en insamling. Syftet med insamlingen är att kunna hjälpa distrikt som aktivt arbetar på plats i exempelvis Polen, Ukraina, Slovenien, Rumänien eller Moldavien. Insamlingen är pågående och har hittills samlat in drygt 160 000 kr.

Distriktet betalde 50 000 kronor till Distrikt 2232, Ukraina, i april. I Rotary Wednesday Night Live den 4 maj fick vi möjlighet att prata med tidigare guvernör PDG Mykola Stebljanko som är bosatt i Odessa. Han gav en bild av vad Rotary i Ukraina gör och hur vårt bidrag kommit till nytta och att de behöver fortsatt stöd.

I Rotary Wednesday Night Live den 6 april träffade vi PDG Barbara Pawlisz från Distrikt 2231, Polen, som berättade om hur de använt de 39 900 kronor som vårt distrikt bidragit med. Det klippet hittar du här!

Bidrag kan skickas till Swish 123 443 12 01. Märk inbetalningen med Ukraina.