Posted by Kim Hall on jan 20, 2019
340 Rotaracts och 8 rotationer var med på REM Öresunds bankett under lördagskvällen. Innan dess hade nästan hälften Rotaractare gjort rundvandring i Köpenhamn, medan den andra hälften besökte Trelleborgen i Trelleborg där de fick höra sagan om Harald Blåtand, Thor och alla andra berömda vikingar. Bästa delen var när deltagarna fick prova vikingavapnen. Då var det full slagsmål utanför Långhuset.
Dagen efter välkomstmiddagen på Rådhuset där Malmö stad hade dukta upp med både buffé och dryck, var det vikingashow av högsta klass på Moriskan kvällen efter. Tredje dagen möttes Rotaractarna något slitna efter kvällen innan på Trelleborgen där Vikingarna berättade om hur livet var på Trelleborgen och sedan fick de prova på vapnen som vikingarna använde. På lördagskvällen var det bankett med eldshow och dans på Scandic Triangeln i Malmö. Att rodda i hamn ett så stort internationellt event kräver god planering och stort engagemang. Det har Emmy Hall och hennes team verkligen visat att de klarat av. Guvernör Carl Hedberg tog priset när han sjöng " Everybody love somebody sometime" Det var ett effektivt sätt att få tyst på den annars väldigt pratglada församlingen. Stor eloge till arrangörerna bekom REM Öresund. Det blev artikel både i Trelleborgs Allehanda och en helsida i Sydsvenskans förstas sida. Har aldrig hänt tidigare.