Publicerad av Stefan Knutsson den 27 Mar 2021
Temat för årets distrikts­kon­fe­rens är Men­tor­skap och Ledar­skap för en bättre värld. Att få dela med sig av sin erfarenhet är väl något av det finaste som vi Rotarianer kan göra. Att hjälpa andra att växa som företagare, ledare eller människa är en glädjefylld uppgift. Något vi borde göra så ofta som vi får möjlighet. Är det något vi har mycket av i Rotary så är det erfarenhet. Om detta handlar konferensens första del. Vi har bjudit in Dick Harrison, Jessica Abbott och George Smidelik att dela med sig av sina tankar genom presentationer och paneldiskussion. Men det kommer mer!
Den andra delen av konferensen handlar om oss i distriktet. Vi gör ett nedslag i vad vi håller på med. Vi får höra om mentorskapsprojekt som våra klubbar engagerat sig i. Vi får också träffa representanter från RYLA, ungdomsutbytet, Rotary Peace Center, Rotaract, och näringslivsnätverken. Spännande träffar som ger oss inspiration.

Den tredje delen handlar om hur vi gör världen lite bättre. Alldeles snart startar vi ett initiativ för att vi som medlemmar och klubbar i ett distrikt som vill ligga i framkant ska kunna bidra till en bättre värld. Det är ju så att detta verksamhetsår är det år i modern Rotarytid som vi som Rotarianer sparat allra mest pengar. Vi har i princip inte träffats på ett helt år och vi har därmed sparat väldigt mycket frukost/lunch/middagsutgifter. Låt oss använda en liten del av det sparade kapitalet till något nyttigt. Viveca Serder berättar om vilken nytta våra projekt ger. Elisabet Jensen berättar om hur vi kan arbeta för kvinnors rätt till hälsa. Knud Jensen berättar om hur trädplantering på rätt sätt kan förhindra både fattigdom och klimatförändringar. Och jag berättar om en del lokala projekt som vi kan satsa på.

Sist men inte minst så avslutar vi konferensen genom att dela ut utmärkelser till de medlemmar och klubbar som oförtrutet arbetar för att göra världen lite bättre.

Kolla in inbjudan som finns här och anmäl dig sen på denna länk. Distriktskonferensen sker hemma hos dig genom webben.

Hjärtligt välkommen önskar
Stefan Knutsson