Ulf Bingsgård, DGE, har fått guvernör Stefan Knutssons uppdrag att samordna distriktets klubbars olika arrangemang i samband med World Polio Day den 24 oktober. Det behöver alltså inte vara en aktivitet just den 24 oktober utan det kan vara med anledning av Världspoliodagen som klubben arrangerar, som vi vill få reda på. Beskriv kortfattat ert evenemang och mejla till Ulf Bingsgård. Genom att informera Ulf så kommer er aktivitet att finnas på distriktets hemsida om World Polio Day. Inspiration kan fås från förra årets aktiviteter.
World Polio Day är en dag som i år kanske känns än mer viktig och relevant att uppmärksamma. I dagsläget finns det bara 104 registrerade fall av polio, i Afghanistan och Pakistan, i en i övrigt poliofri värld. För en månad sedan fick vi beskedet att Afrika är poliofritt. Allt detta ska ses i ljuset av att 1988 var det över 380 000 poliofall i världen. Rotarys medvetna kamp mot polio har spelat roll. Nu gäller det att vi kör hela vägen in i kaklet. Kanske till och med förbi kaklet, in i fogmassorna. Det är därför det är viktigt att inte sluta kämpa, när vi är så nära.

Kom ihåg att också registrera ert evenemang på den internationella kampanjsidan. Om du vill kan du skicka samma text till Ulf som du skriver här, på svenska eller engelska.

I Trelleborg är det långlördag den 24 oktober. Då kommer till exempel Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb stå på gågatan i Trelleborg där de säljer End Polio Now-pennor, prata om Rotary och vår kamp mot polio.

Vad kommer din klubb göra?
Senast den 15 oktober vill vi veta.