Publicerad av Kim Hall den 08 Apr 2020
”I tider som dessa...” när vi inte längre möts som vanligt får vi hitta nya vägar för vårt engagemang. En utmaning som skulle dras igång i samband med årets distriktskonferens får sin startpunkt nu istället. En digital utmaning som går över klubb-, distrikts- och nationsgränser. Det är utmaningen kring hur vi som organisation kan börja arbeta mer kring hållbarhet. Dessutom på ett nytt och annorlunda sätt.
För två år sedan började arbetet kring Sustainable Poetry – poesi för en hållbar framtid. Barn och unga i Trelleborgs kommun började dikta kring FN:s sjutton hållbarhetsmål. Ett nytt sätt att uttrycka sig om sin framtid. Från förra året har det hållbara diktandet spridit sig över Europa. Nu samskapar barn och unga i Sverige, Spanien, Italien, Grekland – ja, listan bara fortsätter – genom dikter för en hållbar framtid.

Vi i distrikt 2390 tar givetvis upp utmaningen för egen del i en världsomfattande organisation som länge jobbat för en hållbar bättre värld.Utmana dig själv. Utmana dina klubbvänner. Utmana rotarianer i distriktets klubbar. Utmana rotarianer världen över. Skriv en dikt, eller flera, kring något eller några av FN:s hållbarhetsmål och gärna även Rotarys sex fokusområden.

• Släpp loss din kreativitet i din instängdhet.
  • Våga skriv en dikt om hållbarhet.
  • Välj det versmått och språk du vill.
  • Gå. Sjung. Skriv. Sitt inte bara still.
  • Visa att alla rotarianer har en inneboende kreativitet.

Rent praktiskt så skriver du din dikt, eller dina dikter, publicerar dem på Facebook och markerar med #Rotary #SustainablePoetry #RotarySustainablePoetry och lägg in din dikt på vår sida www.facebook.com/rotarysustainablepoetry
Eller så skickar du din dikt tillUlf.Bingsgard@telia.com så ser han till att den blir publicerad.
På bilden ses projektledare och initiativtagaren till Sustainable Poetry, Maria Glawe, och DGN Ulf Bingsgård.

För inspiration titta på