Publicerad av Kim Hall den 24 Feb 2020
The Rotary Foundation (TRF), en av världens bästa och mest effektivt skötta hjälporganisationer är topprankad år efter år av Charity Navigator. Motsvarande åtta procent av alla pengar som kommer in används till administration, men de pengarna betalas med räntor på kapital. Det innebär att 100% av pengarna som kommer in, också går ut till olika hjälpprojekt framför allt Global Grants, District Grants och PolioPlus, men också till masterutbildningar i freds- och konfliktforskning och olika utbyten. TRF har sedan starten 1917 bidragit med 3,7 miljarder USD till att finansiera livsviktiga insatser.

Lyssna på Bill Gates när han talar om vikten av att fortsätta vårt arbete med att utrota polio! https://cdn2.webdamdb.com/md_PFPxbyLG4647.mp4?1579703641

Distriktsbidrag till sju klubbar

Nu har vi fått klartecken från The Rotary Foundation i Evanston att ge distriktsbidrag till sju klubbar enligt nedan.

Höganäs RK, Yrkesutbildningar till föräldralösa ungdomar i Tanzania efter avslutad skolgång, 6 000 kr
Kävlinge RK, Chulacanas rehabiliteringscenter i PERU, 7 500 kr
Lund-Ideon RK, Utbildning i entreprenörskap för fattiga kvinnor i Swaziland, 15 000 kr Lund-Kloster RK, Nätverk för ett humanare Lund, 5 000 kr

Malmö-Möllevången RK, De vitryska barnen i Höllviken, 4 000 kr Helsingborg-Landborgen RK, The Girls Scholarship, Kosovo, 15 000 kr Landskrona-Glumslöv RK Läsa, skriva svenska för migranter, 9 000 kr

Vocational Training Team till Sydafrika

Som du kunnat läsa om på distriktets hemsida https://rotary2390.se/Stories#Sydafrika har vårt distrikt ett utbyte med Kapstaden i Sydafrika i syfte att lära mer om metoder för språkinlärning för barn med annat modersmål än engelska respektive svenska. Vårt team har tillbringat två veckor i Kapstaden och ett team från Kapstaden kommer hit i slutet av september.

Sverigeseminarium för Rotary Foundation

I januari arrangeras årligen ett seminarium för District Rotary Foundation Chairs - DRFC och Polioansvariga, i de svenska distrikten. Med på mötet var i år även några guvernörer. Mötet ger fina möjligheter att utbyta information, lära av varandra och öka intresset för mer samarbete mellan distrikten. Beslöts också att Anders Svensson, Lindesbergs RK, som nu arbetar som koordinator för Sverige och Lettland, försöker hitta formerna för ett sådant utökat samarbete.

Folder om TRF, Rotary Doctors Sweden, U-fonden och Shelterbox

I mars kommer alla presidenter att få ett brev med fem exemplar av en gemensam folder för ovanstående organisationer. Hur fler exemplar kan beställas står i ett brev som följer med foldrarna.

Februari 2020
Viveca Serder