Publicerad av Kim Hall den 29 Apr 2021
Rotarys Ungdomsutbyte är en livsupplevelse för ungdomar som får tillfälle att genom Rotary tillbringa ett år utomlands. Vid distriktskonferensen i lördags fick vi höra Thea Wallén berätta om sitt år i Indien och hur tacksam hon är över att ha fått denna möjlighet. Det är som Carl-Wilhelm Stenhammar, Rotary International President 2005/2006 sa ”Min dröm är att alla 17-åringar kan bli utbytesstudenter, för då blir det inga fler krig”. Rotarys ungdomsutbyte är i grunden ett fredsprojekt. Här berättar Thea om sina upplevelser...
Mitt utbyte i Indien har betytt så extremt mycket för mig som person och jag är evigt tacksam över att Kävlinges Rotaryklubb valde att skicka mig och att Rotary Ooty central tog emot mig. Jag har än idag kontakt med min värdfamilj och många från min värdklubb. Jag har varit med på ett antal av deras möten digitalt sedan jag kom hem och jag känner mig fortfarande som en del av “familjen”. Jag pratar även sporadiskt med några av de andra utbytesstudenternas värdfamiljer och när jag kommer tillbaka, inte om - utan när, så ska jag försöka träffa så många av dem som möjligt.

Naturligtvis så blir ens erfarenhet annorlunda beroende på vart man hamnar och jag hade verkligen tur i att jag hamnade i en familj och rotaryklubb som såg mig som en jämlike och var intresserade och respekterade mina åsikter, speciellt då jag var 17 år gammal och kvinna, för så var det tyvärr inte för alla andra utbytesstudenter, i alla fall inte i Indien. Min värdklubb visar verkligen hur stor roll en rotaryklubb med intresse och engagemang för utbytesstudenter. För mig var Rotary mötena varje tisdagskväll höjdpunkten på mina veckor, där jag fick min röst hörd och där jag hade människor som brydde sig om mig och lyssnade.

Rotarys ungdomsutbyte är fantastiskt. Rotary connects the world är en perfekt slogan, och ungdomsutbytet visar verkligen det. Jag har vuxit som person och sett och lärt mig saker som jag aldrig hade gjort om det inte hade varit för Rotary eller om jag ej åkt till Indien. Jag har mognat och fått ett fördjupat intresse för det som sker utanför Sverige samt lärt mig att se olika saker från olika perspektiv och det är jag är väldigt glad för.

Och nu vill vi att alla ska höra av sig till familj, vänner och bekanta som har barn i 15-17 årsåldern eller är i 15-17 årsåldern och inspirera dem att anmäla sig till Rotarys ungdomsutbyte, för det är verkligen någonting alla borde göra!

Thea är bara ett exempel på massor av ungdomar som upplevt samma personliga förvandling. Distriktets egen ordförande i Rotary Ungdomsutbyte i D2390, Annika Svensson Dalgren, började också sitt Rotaryengagemang genom ett utbytesår, 1974/75. Nu söker distriktet fler unga som vill resa utomlands ett år och uppleva lite av det Thea och de andra ungdomarna har gjort. Rotarys Ungdomsutbyte är en plattformen för att skapa nästa generations Rotarianer!

Information, Inspiration och Kontaktuppgifter finns på www.rotarystudent.se!