Publicerad den 28 Sep 2020
För drygt två år sedan tog Helsingborg Kärnan RK initiativ till ett tandvårdsprojekt på barnhem i en fattig del av Rumänien, där man fortfarande kan se transporter med häst och vagn på vägarna.  Det treåriga Global Grantprojektet genomförs med medel från The Rotary Foundation (TRF) med stöd av Kärnans vänklubb sedan 1981, Wedel Rotary Club i Tyskland och två vänklubbar  i Rumänien, som Kärnan numera har ett etablerat samarbete med, Odorheiu Secuiesc Rotary Club och Csikszeredai Rotary Club Miercurea Ciuk. Bidrag har också erhållits från U-fonden.
I Kärnans projektgrupp sitter Jan Leisdal (huvudansvarig), Emese Blennesy (kontaktperson mot Rumänien), Göran Pålsson (ekonomiskt ansvarig tillsammans med Jan Leisdal) och Annika Skoglund (odontologiskt ansvarig).

Allt var på plats en bit in på hösten första året. En viktig del av projektet var att undervisa barnen och personalen på barnhemmen om lämpliga kost- och munhygienrutiner. Och tandläkarna fick också genomgå en ”vocational training” i Tyskland och Sverige. Under året hann tandläkarna undersöka 78 barn. 403 kariesangrepp hittades vilket är 5,2 angrepp i genomsnitt/barn. 230 tänder behandlades innan året var till ända.

Andra året hann 43 barn undersökas innan Corona slog till. 98 kariesangrepp hittades, vilket blir 2,1 angrepp i genomsnitt/barn. 68 tänder behandlades, men i mars stängde alla tandvårdsmottagningar i Rumänien och endast akuta problem fick åtgärdas. Efter sommaren är man igång igen. Vi hoppas att det förblir så.

Vi är nu inne på det tredje året men har ansökt hos TRF att få fortsätta med projektet, inom den ekonomiska ram vi fått, ytterligare en bit in på nästa år tills alla barn hunnit bli färdigbehandlade.

För drygt ett år sedan arrangerades en kulturresa till Rumänien för Rotary Kärnans medlemmar. Hela projektgruppen var med och givetvis passade vi då på att besöka ”våra” barn på barnhemmen. Barnen hade gjort teckningar som handlade om tänder och tandläkarbesök. Dessa fick vi i present som tack för vår insats för deras tandhälsa.

Text: Annika Skoglund
Bild: Annika Skoglund och Jan Leisdal