Publicerad den 22 Oct 2020
Detta är inget lapptäcke eller grytlapp. Det är en sanitetsbinda i tyg. I Helsingborg Sofiero Rotaryklubb har man i år sustainability som huvudtema. När DG Stefan Knutsson hälsade på hemma hos president Elisabet Jensen för att informera och låta sig informeras, visade Elisabet honom sitt tio-åriga bidrag till hållbarhet. Stefan blev väldigt intresserad. Vänner och bekanta har samlat in material, medan Elisabet har färgat tyger, klippt till och sytt sanitetsbindor.
– Varför gör jag detta. Under mina vistelser på en liten ö Ukerewe i Victoriasjön i Tanzania hos en mycket fattig befolkning lärde jag mig av engelska vänner att sy bindorna. Bindorna går att återanvända är genialiska, berättar Elisabet Jensen.

Orättvisorna i skolundervisningen var inte bara beroende på fattigdom. Får flickorna inget stöd i skolarbetet utan tvingas vara hemma från skolan en vecka varje månad, hur motiverade blir de då att fortsätta skolarbetet. Ingen verkar ju bry sig.

– Men det gör vi. Hemma hos oss har vi skickat ner 1,8 ton bindor, tillklippta/ färdigsydda/ saxar/ nålar/ tråd olika i olika perioder. För att få hem lite pengar har jag sytt tygpåsar och förkläden som jag försökt byta mot en slant, tillägger Elisabet Jensen.

Just för ögonblicket finns 14,5 flyttkartonger med bindor som väntar på att flygas iväg med PostNord till den lilla ön Ukerewe i Victoriasjön. Coronaviruset stänger igen den ena aktiviteten efter den andra, men inte denna transport.

– Vi har inte kunnat skicka iväg något sedan pandemin började. Behovet på ön är stort. Ön Ukerewe och har 350000 invånare men är inte större än Åland. Halva befolkningen är kanske under 20 år, säger Elisabet och fortsätter till den äventyrliga delen av vistelsen.

– För att flickorna men också pojkarna skall kunna sy bindorna har vi med hjälp från många håll och mina tygpåsar mm köpt 45 trampsymaskiner till skolorna. Vägarna är mer eller mindre ofarbara och bilarna är ganska bedrövliga. Men så positivt mottagande vi fått. Skolorna har alltid över 1000 elever. De sitter 100 elever i varje klass, ofta på golvet med en lärare. Alltid vänliga, positiva, intresserade.

Elisabet berättar att de resta ner samma dag som pandemin utbröt och var glada att komma hem välbehållna 14 dagar senare.

– Vill ni stödja min verksamhet tar jag gärna emot tyger, lakan, påslakan, gardiner, handdukar, dukar, band, tråd, nålar, knappnålar, kardborrband (att sy på inte klistra på), tygfärger i alla färger. Jag tvättar och färgar och går det inte att använda kastas det. Jag har vackra förkläden och tygpåsar som jag gärna lämnar till den som är villig att ge en lite större slant. Många har dem som gå-bort-presenter eller som inköpskassar, lägger i en flaska vin eller blomma. Förklarar man vart pengarna går, blir de flesta människor intresserade, säger Elisabet Jensen och ger tips på hur man gör sanitetsbindor i tyg.

Det är tre tyglager och ett lager plastik, 23 cm i diameter (storlek som en lite mindre tallrik) De sys ihop längs kanten och en liten öppning lämnas, Allt vrängs ut och in och man syr igen runt kanten. Två band sys rakt över, ett kardborrband sys på ovansidan, ett annat på undersidan, en binda av frotté eller annat material sticks in under banden och den sitter då på plats. Man lägger den runda delen bindan med frottébindan ovan på trosans gren och viker ned kanterna. De möts på trosans undersida och de två kardborrbanden klistras ihop och håller bindan på plats. Allt kan sedan tvättas och återanvändas.