Publicerad av Kim Hall den 06 Feb 2020
VTT
Så har distriktet haft avskedspartaj för Sydafrikaresenärerna i Vocational Training Team (VTT) som reser nu på fredag den sjunde februari till Kapstaden i Sydafrika för att under två veckor se hur de arbetar med "literacy", alltså språkinlärning för barn med annat modersmål än engelska. Den 19 september kommer ett team till vårt distrikt för att se hur vi arbetar med motsvarande frågor. Vårt team består av fyra personer, Ami Cronqvist, Agneta Browne, Lutvie Redzep och Christel Holmqvist. Teamledare är Stina Salmonsson från Trelleborg S:t Nicolai RK. I teamet finns rik kunskap och stora erfarenheter av språkundervisning av barn i åldrarna 5 - 10 år, inte minst av barn med annat modersmål än svenska.
Ett VTT är en del av Rotary Foundations (TRF) så kallade Global Grant. Ungefär hälften av kostnaderna täcks TRFs World Fund, det vill säga medel som klubbar i världen har samlat in. Resten kommer från vårt distrikt och det sydafrikanska, alltså tidigare års klubbbidrag till TRF. Falsterbo-Vellinge RK, Falsterbo-Skytts RK, Malmö-Möllevången RK och Trelleborg S:t Nicolai RK har också bidragit.
Avskedspartyt ägde rum på tisdagskvällen på FBU-gården i Höllviken. Sven Åberg från Falsterbo-Vellinge RK berättade om sina många erfarenheter av att vara i och arbeta i och kring Kapstaden. CG Olofsson, tidigare ordförande för TRF-kommittén, Lomma-Bjärred RK sufflerade Sven med sina erfarenheter från Sydafrika. Vår DG Torkil Rönne och DGE Stefan Knutsson var också med.

Lotta Kårlind, som ska hjälpa till med programmet för det sydafrikanska teamet, fick mycket bra insikter om ett VTT. Ett mycket spännande program gick vi igenom och att Pippi Långstrump, Alfons Åberg och katten Findus på engelska är bra presenter till skolorna var vi överens om. Svenska deckare på engelska, lakrits och knäckebröd kommer värdarna att få. Stefan och Torkil ser fram emot att på olika sätt använda teamets erfarenheter i arbetet i vårt distrikt.

Vi önskar teamet all lycka och ser fram emot att höra om deras erfarenheter när de är hemma igen!

Viveca Serder
Ordförande i TRF-kommittén