Publicerad den 18 Oct 2020
Varje sommar räddar Sjöräddningen liv på sjön. De arbetar idéellt och gör en fantastiskt insats för många människor som råkar illa ut på sjön. Torsdagen den15 oktober överlämnade Trelleborgs Rotaryklubb 5000 kronor till Sjöräddningssällskapet Trelleborg. Ett bidrag som gör stor nytta för folk i sjönöd. På bild ser vi Lars E Fränngård från Trelleborg Rotaryklubb överräcka bidraget till stationsansvarige Andreas Andersson framför Rescue Elsa Johansson.
Stationen grundades 1987 och har idag 15 jourgående sjöräddare och ungefär lika många frivilliga i land som på olika sätt hjälper till. Tre räddningsbåtar finns idag på stationen - Rescue Elsa Johansson med rescuerunner Greta Kock ombord och Rescue Skåre. En jourgående sjöräddare är beredd att rycka ut dygnet runt, året om och inom 15 minuter efter larmet gått är sjöräddningsenheter på väg till de nödställda.
Sjöräddningssällskapet arbetar helt ideellt utan stöd från staten och är helt beroende av olika typer av bidrag och donationer. Runt om i landet finns 73 stationer. Inom vårt Rotarydistrikt 2390 finns stationer i Barsebäckshamn, Höganäs, Falsterbokanalen, Kivik, Lomma, Råå, Skillinge, Trelleborg och Ystad.