Publicerad av Kim Hall den 05 Apr 2020
Karl-Erik Grevendahl, president Malmö Rotaryklubb, uppmanar alla Rotaryklubbar i Malmö att ställa upp för Malmö stad och dess medborgare i kampen mot Covid-19. Zeynep Erdal, medlem i Malmö RK, sitter med i Malmö Stads grupp Anpassat Ledningsstöd, som stöttar kommunens ledningsgrupp kring Covid-19 situationen. Zeynep uppmanar nu, genom sin klubb, klubbpresident och med stöd av DG Torkil Rönne och Distriktsorganisationen, att alla Rotaryklubbar i Malmö donerar material som behövs i kampen mot Corona.

–Jag behöver inte beskriva läget avseende Coronapandemin för er, det är bara att följa nyheterna. Malmö Stad rustar sig för att klara utmaningen som det innebär för kommunen och dess medborgare. Vi har igår vid ett extrainsatt styrelsemöte beslutat att med självklarhet ställa upp och hjälpa till på alla möjliga sätt som våra medlemmar kan tänkas bidra med, stort som smått. Vi vänder oss nu till övriga klubbar för att be er göra samma sak, säger klubbpresident Karl-Erik Grevendahl.

Malmö Stad har redan haft olika samhällsaktörer som har donerat material till vården, samtidigt som vissa av kommunens verksamheter har ställt om och börjat producera viss material själva.  Detta räcker dock inte då vården är under hård press  och leveranserna från Kina inte är säkra längre på grund av den ökade globala efterfrågan och nya oseriösa aktörer. Se bifogad fil där näringslivskontoret uppmuntrar näringslivet att hjälpa till med detta.

Malmö Stad är i behov av följande:
  • Olika typer av andningsskydd (FFP2 och FFP3)
  • Olika typer av munskydd klass II och IIR
  • Skyddsvisir
  • Skyddsglasögon
  • Engångshandskar nitril
  • Olika typer av ytdesinfektion
  • Handdesinfektion
  • Skyddsförkläde med lång ärm och utan ärm
  • OH-papper (används till 3D-printade skyddsvisir)
  • Tomma handdesinfektionsflaskor 500&600 ml
Vidare behöver vi
  • En plats/lokal för att samla all material på en plats
  • Medlemmar som har rätt expertis för att kunna gå igenom donationerna och kvalitetssäkra dem och därefter se huruvida detta ska doneras vidare till vården
Slutligen behöver vi
  • Förteckning över de nätverk som era medlemmar har som kan vara relevanta att engagera

De av era medlemmar som på något sätt kan bidra med ovanstående ombedes skicka detta till av er utsedd person. Vi arbetar nu att tillsammans med distriktet lösa samordningen av klubbarna och ber att få återkomma. Låt oss starta direkt och se vad vi i sann Rotaryanda kan åstadkomma!

Bästa hälsningar,
Karl-Erik Grevendahl