Publicerad av Kim Hall den mar 24, 2019

Den 22 mars fick Rotary i möjlighet att dela ut 2018 års stipendium kopplat till Sonja Kovalevsky och Sonja Kovalevsky-dagarna. Från Söderslättsgymnasiet i Trelleborg deltog Maja Mårtensson och Linus Persson, båda från NA16. Medverkande vid utdelningen av stipendiet var Mats Offerlind och Marianne Hammar från Trelleborg Rotaryklubb samt Ulf Bingsgård från Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb.

Sonja Kovalevsky-dagarna arrangeras årligen för att öka intresset för matematikstudier bland ungdomar. Under Sonja Kovalevsky-dagarna får eleverna ta del av en spännande och inspirerande blandning av föredrag, workshops, problemlösning och social samvaro med god mat. De arrangerades den 8-10 november 2018 på Mittuniversitet i Sundsvall. I samband med Världsmatematikåret 2000 arrangerades Sonja Kovalevsky-dagarna för första gången.

Sonja Kovalevsky föddes 1850 i Moskva. Kom till Sverige, bosatte sig i Stockholm och blev den första kvinnliga professorn i Sverige, i matematik, och den andra matematikprofessorn i världen.

Under många år har Rotaryklubbarna i Trelleborg tillsammans bidragit så att elever från Söderslättsgymnasiet kan åka iväg på Sonja Kovalevsky-dagarna. Från Söderslättsgymnasiet i Trelleborg deltog som sagt Maja Mårtensson och Linus Persson, båda från NA16. Medverkande vid utdelningen av stipendiet var Mats Offerlind och Marianne Hammar från Trelleborg Rotaryklubb samt Ulf Bingsgård från Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb.