Publicerad av Kim Hall den 19 Mar 2020
I nöden växer det fram nya lösningar. Så skulle jag vilja beskriva situationen nu i Covid-19. Som redaktör har jag, Kim Hall, blivit kontaktad av olika rotarymedlemmar som undrar om det inte finns en e-klubb i distriktet. Jo. det skulle jag vilja påstå – Skånska Vikingar. Nu har du och alla andra chansen att mötas på Facebook eller på nätet via denna e-klubb eller att nya e-klubbar startats. Allt är upp till dig som känner dig manad. Läs om hur Skånska Vikingar fungerar.
Vi träffas när vi har tid, när som helst på dygnet, var som helst i världen vi råkar befinna oss. Vi besöker andra klubbar när vi är ute och reser. Som en medlemmar i en Rotaryklubb så har vi inte bara den möjligheten, men vi ser det som en av fantastisk fördel och möjlighet att få nyttja hela Rotarys nätverk när vi kan. Vår klubb är medlem i Rotary International och våra medlemmar har precis samma rättigheter och möjligheter som medlemmar i vilken annan Rotary klubb. En eller två gånger om året så har vi event för att träffas personligen och samlar in pengar åt olika ändamål.

Varför har vi valt denna klubbform? Vi var en traditionell klubb tidigare, med samma problem som många andra klubbar. Medlemmar hade inte tid att komma på våra veckomöten, och klubbens medlemskap sinade. Vi var några veckor från nedläggning när vi bestämde oss för att ombilda klubben som en modern klubb. När medlemmarna började leta efter andra klubbar att gå till, så var det vissa som inte hittade någon klubb som passade deras behov. Så vi satte oss ner och diskuterade hur vi skulle vilja ha en ideal klubb. Eftersom den inte fanns så bestämde vi oss för att skapa en klubb som passade oss.

Så inför 2020 så startade vi arbetet med att bilda Rotarys första Facebook klubb. Flera klubbar har aktiva Facebook sidor, men vi har gått så långt att vi håller våra veckomöten i en Facebook grupp. Alla Rotary medlemmar är välkomna att gästa vår klubb precis som vilken klubb som helst. Det bästa är att du kan göra det när som helst, varifrån i världen du än befinner dig, när det passar dig. Gästande Rotarianer behöver bara be om att få gå med i vår Facebookgrupp och delta i diskussionen. Eller varför inte göra ett inlägg och introducera dig själv. Vem vet, vår klubb kanske passar dig också?

Vi kommer att ha ett extra insatt möte nu på fredag den 20 mars på Sockerdrömmar kl. 12:00. Vi har en hel del att gå igenom. Jag kan meddela att Sockerdrömmar har vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen och vi måste fortsätta att stötta våra småföretag, annars går de under.

Alla ni som inte än är med i Facebookgruppen (eller inte ens med på Facebook) är välkomna att få hjälp med att sätta upp sina konton.

Vi behöver även planera vårens arbete med få en hälsosam klubb, bl.a. hur vi ska få Facebook gruppen att fungera på bästa sätt.

I dessa Corona-tider så är det många klubbar som har ställt in sina möten. Jag tycker det är därför extra viktigt att vi kommer igång på nätet så att våra Rotaryvänner i andra klubbar kan fortsätta att vara aktiva så att de inte tappar Rotaryintresset.

I fortsättningen så kommer jag att lägga ut veckoinformationen och all annan information till klubben på både Facebookgruppen och via epost. Har ni frågor eller kommentarer så lägg de helst på Facebook så att alla ser dem.
Erik Noreke