Publicerad av Kim Hall den 05 Feb 2021
Varje år arrangeras International Assembly som samlar inkommande guvernörer från hela världen. I år skulle denna träff för första gången vara i Orlando, Florida, men det blev en annan typ av premiär istället. Det blev den första digitala International Assembly och vårt distrikts blivande guvernör, Ulf Bingsgård, följde öppnings-ceremonin från sitt hem i Trelleborg.
Under öppningsceremonin tillkännagav inkommande presidenten för Rotary International, Shekhar Metha, från Rotary Club of Calcutta-Mahanager, West Bengal, Indien, temat för sitt år. Serve to change lives. Shekhar Metha har redan tidigare aviserat att den tjänstegren inom Rotary som vi i Sverige kallar Samhällstjänst ligger honom varmt om hjärtat. Under sitt anförande gav han olika exempel på hur han förändrats som person genom olika projekt.

Mångfald och medlemskap ligger också i fokus för Shekar Methas år som RI president. Han har satt målet att vi ska växa från 1,2 miljoner medlemmar till 1,3 miljoner per den 30 juni 2022. Uppmaningen var att varje rotarian ska ta med minst en gäst "Each One, Bring One", till möten, projekt och för framtida medlemskap.

Ett initiativ för året är också "Empowering girls". Ge flickor möjlighet till utbildning och vägar framåt för att säkra upp framtida generationers kvinnliga ledare. Han underströk Rotarys värderingar kring mångfald, jämlikhet och inkludering i detta.

Hela anförandet kan ses via https://www.rotary.org/en/shekhar-mehta-says-serving-others-changes-lives-including-our-own