Publicerad den 30 Nov 2020
Maggie Nath och Annette Holm tilldelades utmärkelsen Årets Staffanstorpare av Staffanstorps Rotaryklubb för sitt starka sociala engagemang för både människor och miljö. Maggie Nath och Annette Holm fick ta emot prischecken av Johannes Eriksson.
- Vårt samhälle har svårt att fylla alla behov som finns. Vårt mål är att motverka fattigdom och minska matsvinnet, berättar Maggie Nath och Annette Holm
De har sedan ca tre år tagit tillvara mat, som annars skulle ha slängts. De har lagat den, serverat den eller gjort iordning matkassar till behövande. För ca ett år sedan startade de arbetsmarknadsprojektet Saved, som bl a bedriver en lunchservering på Torget 5. Du, som köper en lunch, betalar samtidigt för en gratislunch till en behövande.
Förutom att minska matsvinnet erbjuder projektet också arbete för personer som idag står utanför arbetsmarknaden, som befinner sig i arbetsmarknadsåtgärder, eller som har varit sjukskrivna och behöver arbetsträna eller som är nya i Sverige.
Maggie berättar att projektet just nu befinner sig i sitt slutskede. Saved är ett pilotprojekt som finansierats av Socialfonden genom Leader Lundaland. - Vi vet i dagsläget inte vad som kommer att hända, säger Maggie, men vi vill gärna fortsätta i någon form.
Totalt har man hanterat flera hundra ton mat som annars skulle ha slängts. Det har gjorts möjligt genom ett bra samarbete med flera livsmedels- och grossistföretag, som har levererat maten. Maggie påpekar att det inte är något fel på maten de serverar. Att maten har kasserats kan ha många orsaker. Produkten har kort datum, förpackningen är felmärkt eller vikten är för låg i förhållande till vad företaget har annonserat eller så kan t ex morötterna ha fel utseende.
De 5.000 kr som Årets Staffanstorpare får, går direkt in i projektet, säger Annette, och på så sätt kommer det också våra medmänniskor till del.

Per-Eric Nilzén
Staffanstorps Rotaryklubb