Publicerad av Stefan Knutsson den 14 Jun 2020

Det är med tunga hjärtan som distriktet, Stiftelsen Rotarys ungdomsutbyte och Rotarys board of directors meddelar att ungdomsutbytet för 2020-2021 är inställt. Anledningen är att osäkerhetsfaktorerna på grund av den pågående COVID-19 pandemin är för stora. Säkerheten för våra ungdomar har alltid högsta prioritet. Just nu är det stor osäkerhet kring hur och var resor kan genomföras, hur skolor här och utomlands kommer att vara påverkade och vi vet ju inte hur pandemin kommer att utvecklas.

Detta är såklart ett tungt besked för de ungdomar och familjer som påverkas. Att åka på ett utbytesår är ju en stor upplevelse som gör att ungdomarna växer som individer och blir bättre rustade att möta de utmaningar som framtiden för med sig. De ungdomar som inte faller för åldersstrecket har sedan tidigare erbjudits att flytta sitt utbytesår till nästa år och det erbjudandet står fast.

Det är också ett dystert besked för kommittén för ungdomsutbytet med Astrid Avenberg Rosell som Chair. Kommittén har verkligen engagerat sig i de ungdomar som skulle åka och som inkommande guvernör har jag fått uppleva det engagemanget under året som gått. Det är ett mycket fint team som arbetar i kommittén och mycket hårt och bra arbete är gjort. Nu blir det till att sörja ett tag och sen försöka att komma igen och göra nästa år till ett fantastiskt utbytesår. Vi i distriktsledningen lovar att vi kommer att stödja ert fortsatta arbete så bra som vi överhuvudtaget kan.

Ett stort tack till alla er som engagerat er i ungdomsutbytet. En av Rotarys viktigaste verksamhetsgrenar.

/Stefan Knutsson

DGE