Publicerad av Mats Håkanson den 26 Feb 2023
Den 1 mars är den första onsdagen i månaden. Därför är det klockan 19.00 traditionsenligt dags för Rotary Wednesday Night Live – distrikts­guvernörens talkshow om det som händer i Rotary. Den här onsdagen är temat "Rotary gör skillnad". I mer än ett år har kriget i Ukraina pågått. Jordbävning drabbade Turkiet och Syrien för några veckor sedan. Vad gör Rotary? Det blir också ett samtal med två deltagare i Rotarys ungdomsutbyte om hur kontakten med andra människor och kulturer kan bidra till fred. Och mycket annat.
I mer än ett år har kriget i Ukraina pågått. Jordbävning drabbade Turkiet och Syrien för några veckor sedan. Vad gör Rotary? I mars månads program av Rotary Wednesday Night Live kommer vi få en återkoppling på det Disaster Response Grant distriktet gjorde tillsammans med Rotary Kyiv International under förra året kring uppbyggandet av shelters i Ukraina. När jordbävningen drabbade Turkiet och Syrien började genast organisationen Shelterbox att arbeta. Shelterbox och Rotary har ett mångårigt samarbete. Vi kommer få höra mer om situationen i de jordbävningsdrabbade områdena och vad Shelterbox gjort.

Tanken om att låta ungdomar åka på utbyten världen över är i grunden en fredstanke. Lär man sig mer om andra människor och kulturer ser vi att världen blir fredligare. Denna månad gästas studion av Reegan Charlton och Kirsten Curliss, båda från Kanada. Dessutom blir det uppdateringar kring The Rotary Foundation och vad som är på gång runt om i distriktet.

Du är alltid välkommen till studion för att vara med live när Rotary Wednesday Night Live sänds. Vi bjuder på en bit mat vid 17.30 och kl 19.00 startar sändingen från vår studio som ligger inne på Burlöv Center.

Länken till sändningen: https://us02web.zoom.us/j/82122955061