Publicerad den 16 Jan 2022
Välkommen till årets första RO (Rotary distrikt i Sverige online) Distrikt 2410 erbjuder föreläsningen om Rotary i Lettland. Rotary distrikt 2410 är det enda svenska distrikt som består av två länder, sydöstra Sverige och Lettland. I Lettland finns även en av världens äldsta Rotary-klubbar, Riga Rotaryklubb. Under Sovjettiden fick inte Rotary bedriva verksamhet i Lettland men redan före Sovjettiden fanns flera Rotaryklubbar i Lettland. Även i Liepaija fanns en Rotaryklubb.
Under DG Gunilla Öhlins klubbesök i Lettland har hennes intresse väckts för Rotarys historia i Lettland. Gunilla vet att det fanns i vart fall en man, läkare i Riga, som var Rotarian såväl före som efter Sovjettiden och han har även skrivit en bok om detta.
Gunilla berättar vidare att det finns två Past district Governors från Lettland, PDG Maris Slokenbergs och PDG Janis Andersons. Janis, som är uppvuxen i Sverige och som talar svenska, kommer att berätta om detta spännande ämne och den intressanta historiken kring Rotary i Lettland.
Varmt välkommen!

Plats: ZOOM