Publicerad av Kim Hall den 09 Feb 2021
Den 23 februari 1905 bildades världens första Rotaryklubb, Rotary Club of Chicago, av Paul Harris och hans tre medgrundare. En organisation som vuxit till 1,2 miljoner medlemmar i mer än 35 000 klubbar världen över. För att fira att det är 116 år sedan i år att Rotary bildades öppnar distriktet upp en insamling under februari månad till förmån för Årliga fonden (Annual Fund) inom The Rotary Foundation. Årliga fonden finansierar projekt lokalt i distriktet och klubbarnas projekt världen över, District Grants och Global Grants.

Som enskild medlem kan du fira Rotary 116 år genom att exempelvis swisha in 116 kronor till 123 129 37 11 som enskild rotarian, eller valfritt belopp med Rotary 116 som meddelande. Varför inte ha en insamling i klubben under månaden? Då kan ni antingen direkt sätta in pengarna från klubben till The Rotary Foundation direkt eller via distriktet. Skicka information om klubbens inbetalning till Ulf Bingsgård, subcommittee chair foundraising i distriktets TRF-kommitté. Vid månades slut kommer vi berätta hur mycket pengar vi fick in. Enskilda rotarianers bidrag redovisas i en totalsumma men klubbarnas bidrag kommer redovisas per klubb. Låt oss tillsammans fira Rotary 116 år!