Publicerad av Kim Hall den 09 Mar 2021
Tisdagen den 23 februari var Rotarys årsdag. Det var denna dag 1905 som världens första Rotaryklubb, Rotary Club of Chicago, blidades av Paul Harris, Gustavus Loehr, Silvester Schiele och Hiram Shorey. 116 år senare är vi 1,2 miljoner rotarianer i mer än 35 000 klubbar världen över. För att högtidlighålla dagen arrangerades en insamling i distriktet, där rotarianer kunde swisha in 116 kronor eller annat valfritt belopp. Totalt kom det in drygt 14.000 kr på distriktets konto, medan TRFs årliga fond blev 72.000 kr.
Två klubbar, Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb och Malmö-Öresund Rotaryklubb, valde att utöver denna insamling arrangera egna aktiviteter. Landskrona-Glumslöv arrangerade ett lotteri. De fyra vinnarna fick presentkort hos Billström Fisk& Catering. Insamlingen gav ett överskott på 3 676 kronor.

Malmö-Öresund valde att, efter beslut i styrelsen, bidra med 54 000 kronor med anledning av årsdagen.

Totalt gav detta bidrag till The Rotary Foundation, Årliga fonden, på nästan 72 000 kronor. Årliga fonden är Rotarys egen fond där de insamlade medlen går till finansiering av projekt både lokalt och globalt.

Ett stort tack riktas till alla som bidragit i denna insamling. Vi vet att pengarna kommer till god nytta.

Ulf Bingsgård,
Subcommittee Chair, Fundraising, The Rotary Foundation Committee 2390