Publicerad av Kim Hall den 10 May 2021
Rotary Doctors Sweden (RDS) har tagit fram en kort presentation av aktuell verksamhet i Kenya. På grund av Covid-19 har dessvärre inga läkare/tandläkare kunnat verka som volontärer på plats sedan början av 2020. Dock har många aktiviteter genomförts som framgår av bifogade bilder. Ekonomiska resurser är nödvändiga och en utmärkt möjlighet är att bidra som Månadsgivare som närmare beskrivs i uppropet. Varje bidrag är viktigt! Som Månadsgivare stödjer du utvecklingen av alla insatser som RDS utför.

BLI MÅNADSGIVARE!

Under juli-december 2020 genomfördes många aktiviteter i Kenya trots Covid-19:

•   9 brunnar/täckta källor för 881 hushåll som fått tillgång till rent vatten. Kvinnorna slipper långa vandringar med tunga vattenhinkar. Hygienen förbättras och diarrésjukdomar minskar.

•   Fler än 2 000 hushåll har fått utbildning om kvinnors rätt till hälsa, för att stoppa könsstympning, barnäktenskap och tonårsgraviditeter.

•   Medverkan vid 1 000-tals vaccinationer av barn mot mässling, polio, difteri mm.

•   Över 1 000 familjeplaneringsinsatser, där bl. a. kvinnor får preventivmedel.

•   Latriner för 637 hushåll i 5 byar.

Rotary Doctors har ett 90-konto under Svensk Insamlingskontroll med möjlighet till skattereduktion. 200: -/månad i ett år ger 600: - tillbaka på skatten.

Varje bidrag är viktigt! Som månadsgivare stödjer du utvecklingen av alla de insatser som beskrivs här.

Vi är ca 20 000 rotarianer i Sverige av vilka ett 80-tal är månadsgivare idag!

Anmäl dig som Månadsgivare på Ge en gåva - Rotary Doctors Sweden eller med QR- koden:

page1image8903616 page1image6654400
Mer information t ex på internet? Kontakta karin.hakansson@rotarydoctors.se eller cg.olofsson@insatnet.nu.