Publicerad av Kim Hall den 16 Apr 2020
Corona är ett virus som inte känner till några gränser. Moldavien är ett av Europas fattigaste länder. När viruset slog till mot landet saknades både sjukvårdsmaterial och pengar att köpa in material för. Då skickade presidenten för Chisinau Rotary Club ut ett rop på hjälp till vänner inom Rotary. Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb svarade och inom en vecka kunde ett bidrag skickas till klubben på 400 euro. Pengar som direkt omvandlades till hjälp i kampen mot Corona.
När klubbens past president Ulf Bingsgård (2017-2018) i augusti 2018 besökte Moldaviens huvudstad Chisinau besöktes också Rotary Club Chisinau. En av de personer som han träffade då var klubbens inkommande president läkaren Luminita Suveica. Två år senare kommer ett rop på hjälp från klubben via dess president Luminita Suveica.

Moldavien är ett av Europas fattigaste länder. Det är rätt vanligt att arbetskraft beger sig utomlands, bland annat till Italien och Spanien, för att arbeta. När Covid-19 drabbade dessa länder fick gästarbetarna bege sig hem till Moldavien och hade då med sig viruset. Detta gör att Moldavien blir snabbt hårt drabbat och tillgången på sjukvårdsmaterial är begränsad. Dessutom saknas de ekonomiska förutsättningarna att köpa in mer material.

Frågan om hjälp ställdes till medlemmarna i Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb samt publicerades på Facebook. Inom en vecka kunde lite mer än 4 000 kr, 400 euro, skickas till Rotary Club Chisinau som genast omvandlade pengarna till välbehövlig sjukvårdsutrustning. Dessa överlämnades utan dröjsmål till sjukhuset.

Ett agerande som verkligen visar på att Rotary connects the World och att vi Rotarianer är People of action.