Publicerad av Kim Hall den 25 May 2020
Rotary Västra Hamnen och Rotary Slottsstaden tänkte göra en egen version av att rensa stränderna i Malmö inför sommarens badsäsong. Nu uppmana de medlemmar i alla Rotaryklubbar i distriktet att rensa skräp i sitt närområde. Den sjätte juni gör vi en gemensam insats för att få en renare och trevligare värld för oss alla att vistas i. Nu har din klubb chansen att hänga på 🙂. Så här i Coronatider behöver vi alla något att samlas runt och att ta promenader är bra för oss alla. Fördelen med detta initiativ är att vi kan alla vistas utomhus med något att samla skräp i där ni befinner er. Ta foto och lägga upp på FB och tagga med #rotary #endplasticsoup (har du tips på fler ord, så är du välkommen att tipsa!) För att veta hur mycket vi samlar in vore det bra om vi vägde skräpet och sedan lade samman summan för att manifestera att vi är People of Action och kanske vi får lite publicitet på köpet, vem vet.
Maila in vikt och bilder till redaktorerna@rotary2390.se så sammanställer vi redaktörer det hela och gör en gemensam artikel och pressmeddelande om insatserna för ett renare liv på stranden.

Together with all Rotary and Rotaract clubs we start a Clean-up Challenge to clean up your environment of plastic waste. Even with the restrictions of Covid-19 we can make a very good Action-day: clean-up the 1.5 m or 6 ft around you with your friends, colleagues, neighbours  and start in your local park, street, lake, river, beach. Take a picture of the plastic you collected and post it on social media:

#EndPlasticSoup #Peopleofaction #Plasticsoup #Rotary #Your District, etc.Show your community your dedication and create awareness! Stay clean and stay safe! Enjoy your pricknick!

If you are in a complete lockdown start a trash-hunt in your house and start your Plastic Diet with the free app: My Little Plastic Footprint. It is a really good excercise and fun as well.