Posted by Kim Hall on jan 18, 2019
Det blev minst sagt en lyckad Välkomstfest på Rådhuset i Malmö där borgmästaren Carina Nilsson välkomnade 230 Rotaracts och 60 Rotarianer. Malmö stad bjöd på buffé, dryck och mingel av världsklass. Bakom arrangemanget var Emmy Hall, projektledare för REM Øresund, som tagit kontakt med Malmö stad och berättat om det stora internationella Rotaract European Meeting. Carl Hedberg, guvernör för distrikt 2390, var på sitt allra bästa humör och skojade friskt med Emmys långa hår.
Det blev som sagt en mycket lyckad tillställning på Rådhuset i Malmö där unga och mer erfarna i Rotaryfamiljen minglade internationellt. Alla var superglada och tyckte det var på tiden att yngre och äldre samlades mer i festliga sammanhang och att man samarbetar mer. Den danske guvernören  Susanne Gram-Hansen i distrikt 1470, Köpenhamn Grundvig, hade rest över bron med sin man  Steen Schock för att delta och var särskilt inbjudna av REMs ledning eftersom det är ett svensk-danskt samarbete. Ett gäng Rotaracts hade dagen innan deltagit i Pre-REM i Köpenhamn.
Svårigheten denna kväll var att få ut alla människor ut ur Rådhuset när festen skulle sluta. Alla hade så roligt och ville bara fortsätta festa. Men festen fortsatte cirka tio meter bort på Etage där ungdomarna kunde dansa och fortsätta festen, medan de Rotarianer som orkade och ville hänga på kunde göra det också på Etage. Men många valde att avsluta kvällen med bra känsla i magen och en säng som väntade hemma.
Fredagskvällen fortsätter på Moriskan kl 20 med guvernörerna som skall tala, mingel, snacks och vikingaöverraskning. Ingen föranmälan krävs. Festen börjar kl 20 på Moriskan i Malmö, Malmö Folkets Park.
Välkomna!