Publicerad av Kim Hall den okt 25, 2019
"Vad som räknas i framtiden: siffror, kapitalet och välfärden" Ja den frågan ska Micael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, tala om när han kommer till Malmö KompetensCenter på Nobelvägen i Malmö måndagen den 18 november. Eventet börjar med mingel och registrering kl 14.30-15. Själva föreläsningen med Micael börjar kl 15 och håller på strax innan kl 16. Kostnaden är 195 kr per person och anmälan är bindande. Dessutom är det först till kvarn som gäller. Micael Dahlén är en flitigt anlitad föredragshållare och analytiker i TV. Eventet arrangeras av Trelleborg S:t Nicolai Rotaryklubb i samarbete med stiftelsen KC KompetensCenter Idéburen sektor. Eventet är öppet för alla i distriktet. Anmälan och löpande information finns här: Ekonomiprofessor Micael Dahlén

Det finns endast 70 platser, så anmäl er så fort ni kan, för det kommer med all sannolikhet bli fullt.
Insamlingen är till förmån för funktionshindrade barn på ett barnhem på Filippinerna. Barnhemmet är mest känt under namnet "Ninos pag-asa center" eller "Hope for the children" och grundades 1984 för att hjälpa fattiga barn och barn med funktionsvariationer till ett värdigt och samhällsproduktivt liv.
Barnen och ungdomarna får gå i skola upp till College. De får utbildning till ett yrke som passar i förhållande till deras funktionsvariation. Synskadade barn får lära sig blindskrift, döva barn får hjälp med kommunikation på olika sätt - både genom talpedagog och teckenspråk. De får även medicinsk hjälp, som operation för gomspalt. Föräldrar till barn med funktionsvariation undervisas och får hjälp till självhjälp i att ta hand om sina barns särskilda behov.

Barn som övergetts på grund av sin funktionsvariation, eller där föräldrarna inte kan ta hand om dem på heltid, får tak över huvudet, mat och omvårdnad - utöver utbildningsinsatserna.