Publicerad av Kim Hall den 14 Jan 2021
Julen är över men fortfarande behövs det fler träd som kan ge renare luft för framtidens generationer och hållbar utveckling. Plantering av träd var ett uppdrag Past RI president Ian Riseley instiftade under sitt år 2016-17 i Rotaryvärlden. 2020 beslutade Malmö-Öresund Rotaryklubb att införa en juleträdsinsamling, det vill säga lika mycket som ett julträd kostar skulle medlemmarna kunna ge som julklapp eller bidra själva med mot ett diplom så att fler träd kan planteras på skolgårdar. Hitintills har bidrag för inköp av 36 träd åstadkommit och fler behövs. Klubben har tillsammans med Malmö stad påbörjat planering av utplantering av träden under våren. Nu har du/din klubb också chansen att bidra till en hållbar miljö.
Malmö-Öresund Rotaryklubb fokuserar främst på plantering av träd i Malmö. Blir det fler klubbar och medlemmar som bidrar kan detta projekt bli hur stort som helst. Det enda du/ni behöver göra är att swisha 500 kr till 1235604731 och märk "Juleträd" så att skattmästaren i klubben vet vad bidraget ska gå till. Ett diplom skickas till alla som bidrar. En utmärkt hållbar födelsedagspresent till exempel.

Frågor kan besvaras av Torkil Rönne, IPDG, eller Gunnel Kristiansson, sammankallande i Malmö-Öresund Hållbarhetsgrupp (0707-591118)