Publicerad av Kim Hall den 17 Dec 2020
Hållbarhet är en av Rotarys många engagemang. I Sverige fick vi nyligen veta att 2020 har varit det varmaste året och att vi riskerar höja temperaturen med ytterligare 3 grader inom den närmsta tiden. Det innebär mycket varma somrar med sol och bad men också kortare vinterperioder med skidåkning. Polarisen och snön smälter medan vattennivån stiger, vilket inte är bra för någon. Ett sätt att få balans på klimatet är att plantera skog. Därför har Malmö-Öresund Rotaryklubb infört "Juleträd" som ett hållbarhetsprojekt där man sätter in 500 kr (motsvarande vad en julgran kostar) till klubbens konto för att när våren kommer plantera träd på skolor, offentliga platser och i trädgården efter tillstånd. Träden får namn efter givaren ex "Claras träd, Rotary". En julklapp som gynnar oss alla.

OM SÅ JORDEN GÅR UNDER I MORGON, SÅ PLANTERAR VI ETT TRÄD IDAG!
Jette och Torkel Rönnes son, Christian Rönne, har skapat ett vackert Certifikat, som ges till den som köper ett ”JULETRÄD”, eller kanske ytterligare ett träd efter Jul! När du swishar 500 kronor till 123 560 47 31 för trädet på konto (Malmö-Öresund RK), så skriv ditt namn och ev. namnet på den som ska få trädet i gåva.

P.g. av Coronan, kan certifikatet inte fysiskt delas ut, utan det kommer att skickas ut via posten.

FÖR INSAMLING AV MER PENGAR TILL TRÄDPLANTERING har Hållbarhetsgruppen i Malmö-Öresund RK planerat att stå på Bakluckeloppis med allt vi kan samla ihop av sådant vi inte längre behöver. Detta så fort Coronapandemin är under kontroll och vi kan mötas igen. För mer information, kontakta Gunnel Kristiansson 0707-59 11 18, sammankallande i Malmö - Öresunds hållbarhetsgrupp, eller Torkil Rönne, torkil@cuprus.se