Posted by Kim Hall on okt 22, 2018

Fler klubbar har nu chansen att vinna pengar för sina projekt i distriktets tävling i Story Telling. I våras var det Trelleborg Sankt Nicolai som producerade en tidning om Rotary och Akademikerprojektet där 70 procent av våra invandrare med akademisk bakgrund fick jobb tack vare Malmös äldsta Rotaryklubb som vann.

– Nu har din klubb chansen att vinna 20 000 kr på ert projekt. Alla hjärtans dag, den 14 februari 2019, måste alla bidragen vara inne för bedömning av juryn, säger Mia Rolf, som är en av jurymedlemmarna.

– Fler måste veta vad vi gör, säger Mia Rolf som också är distriktets PR-ansvarig.

– När vi 2017 på distriktskonferensen gick ut och frågade folk vad de visste om Rotary var det nästan ingen som kände till oss. Det måste vi ändra på. Många trodde Rotary var en sekt med konstiga ritualer andra hade aldrig hört talas om Rotary, säger Mia Rolf.

– Alla pratar om generationer i Rotary. För att få upp en balans måste vi få upp balansen med fler yrkesverksamma. Vi vill ha folk som verkligen vill vara engagerade, säger Mia Rolf och fortsätter.

Vi i PR-teamet lägger ut information om personer som driver projekt i sociala medier. Om jag som privatperson delar detta på Facebook nås alla mina vänner av informationen. Sprider vi informationen på LinkedIn då får de en blänkare om att detta har hänt och kan då gåin och gilla detta så sprids det ännu mer. Så måste vi alla jobba.

Ett exempel är när Rotarys utbytesstudent Alex Östman, som var i Michigan USA under ett år och berättade om vilka kulturkrockar hon stötte på i sociala medier tog Lokaltidningen kontakt och hon fick en helsida i tidningen. Så borde fler göra i Rotary.

– Bli en Superhero och dela du också så sprids Rotary ännu mer. De som går in och delar detta är superhjältar. En liten insats krävs för att klicka och sedan sprids detta. Vissa är frivilliga superhjältar. Jag mailar ut till alla frivilliga och alla sekreterare i distriktet. Var med att dela detta.

Lägger ni själva ut grejer tänk på vilka bilder ni lägger ut. Tänk på vem man vill jobba med, eller skaka rumpa med, som Rotaract i REM. Känn efter innan ni lägger ut någonting, säger Mia Rolf och tar några exempel.

– Vi har läkaren Maria Jansson som varit Rotary Doctors och är nyss hemkommen. I januari har vi Rotaracts REM Öresund och det finns säkert fler evenemang.

Söndagen den 25 november kl 15-16 arrangeras en PR-utbildning på Studio, Nordenskiöldsgatan i Malmö. Passa på och lär dig mer om hur sociala medier fungerar.

– Fortsätt berätta vad vi gör, inte bara för varandra utan berätta också för era företag och vänner. Då kan Rotary växa. Men det är du som måste göra jobbet, avslutade Mia Rolf sitt anförande på Distriktskonferensen.