Publicerad av Ulf Bingsgård den 14 Dec 2020
Efter ett fysiskt möte och två digitala verkar det som att nästa steg blir att en satellitklubb kommer etableras på Rosengård i Malmö. Rotary är en del i att bygga ett hållbart samhälle. Yrkesnätverket som kan samla alla aktörer på en gemensam arena. När man kommer till en Rotaryklubb som rotarian är man hemma, oavsett var i världen man är. Fredagen den 11 december sattes foten ner för att börja mötas regelbundet, som en satellitklubb till en av de redan etablerade klubbarna i Malmö.

Yalla Trappan, på von Rosens väg 1, är den plats som är vald för klubbens fysiska möten. Men under rådande förutsättningar träffas man digitalt via Teams. Företrädare för privata företag, föreningar och den offentliga sektorn finns bland de 10-12 personer som sagt sig vara intresserade av att börja träffas under Rotarys flagga. Första träffen var på plats på Yalla Trappan med sex personer närvarande. Restriktionerna som kom därefter gjorde att mötena flyttade in på nätet och under tider har fler och fler bjudits in i gemenskapen.

Från och med den 22 januari kommer det vara regelbundna träffar, varannan fredag kl 12-13, udda vecka i klubben. Första programpunkten kommer vara föredraget "Malmö Tillsammans" om hur den idéburna, privata och offentliga sektorn tillsammans kan utveckla stationsnära områden i Malmö.

Gilla klubben på Facebook