Publicerad av Kim Hall den 22 Feb 2021
En ny struktur håller på att forma sig i distriktet. Ett antal nya assisterande guvernörer är på väg in och den geografiska områdesindelningen förändras. Dessutom är det nya namn på gång. För att bättre kunna stödja klubbarna och för att kunna underlätta samarbeten klubbarna och rotarianerna emellan skapas nya områden för våra assisterande guvernörer. Under året kommer distriktsstyrelsen träffas var tredje vecka för att snabbare kunna ta del av och agera på idéer och förslag från klubbarna. Givetvis kommer även distriktets kommittéer ha möten under året.

Karl-Erik Grevendahl, Malmö Rotaryklubb, blir assisterande guvernör för samtliga klubbar i Malmö. Annika Svensson-Dahlgren, Lund International Rotary Club, blir assisterande guvernör för klubbarna i Lund. I Helsingborg och Höganäs har det visat lättare att få till stånd samarbeten och projekt klubbarna emellan. Något som nu ges förutsättningar för i Malmö och Lund också. Annika Skoglund gör sitt sista år som assisterande guvernör för klubbarna i Helsingborg och Höganäs.

Ett nytt område skapas i västra Skåne med Marie Nilsson, Lomma-Bjärred Rotaryklubb, som assisterande guvernör. Ny assisterande guvernör för klubbarna i östra Skåne blir Per Dahlman, Ystad-Tornväktaren Rotaryklubb.
Något justerade områden får assisterande guvernör Hans Järvestam, Svedala Rotaryklubb, och Knud Jensen, Helsingborg-Sofiero Rotaryklubb, som går in på sitt tredje respektive andra år som assisterande guvernör.

Den nya strukturen i sin helhet

Rotary i Malmö
Assisterande guvernör: Karl-Erik Grevendahl
Malmö Rotaryklubb, Malmö International Rotary Club, Malmö-City Rotary klubb, Malmö-Limhamn Rotaryklubb, Malmö-Lorensborg Rotaryklubb, Malmö-Möllevången Rotaryklubb, Malmö-Skeppsbron Rotaryklubb, Malmö-Slottsstaden Rotaryklubb, Malmö-Södra Rotaryklubb, Malmö-Triangeln Rotaryklubb, Malmö-Västra hamnen Rotaryklubb, Malmö-Öresund Rotaryklubb och Malmöhus Rotaryklubb.

Rotary i Helsingborg och Höganäs
Assisterande guvernör: Annika Skoglund
Helsingborg Rotaryklubb, Helsingborg Landborgen Rotaryklubb, Helsingborg Magnus Stenbock Rotaryklubb, Helsingborg-Sofiero Rotaryklubb, Helsingborg-Berga Rotaryklubb, Helsingborg-Kärnan Rotaryklubb Rotaryklubb, Helsingborg-Råå-Ramlösa Rotaryklubb, Höganäs Rotaryklubb, Höganäs-Kullen Rotaryklubb och Mölle-Arild Rotaryklubb.

Rotary i Lund
Assisterande guvernör: Annika Svensson-Dahlgren
Lund Rotaryklubb, Lund-City Rotaryklubb, Lund International Rotary Club, Lund-S:t Knut Rotaryklubb, Lund Ideon Rotaryklubb och Lund-Kloster Rotaryklubb.

Rotary i Mellanskåne
Assisterande guvernör: Knud Jensen
Bjuv Rotaryklubb, Eslöv Rotaryklubb, Eslöv-Sallerup Rotaryklubb, Harlösa Rotaryklubb, Hörby Rotaryklubb, Höör Rotaryklubb och Svalöv Rotaryklubb.

Rotary i västra Skåne
Assisterande guvernör: Marie Nilsson
Burlöv Rotaryklubb, Burlöv-Karstorp Rotaryklubb, Kävlinge Rotaryklubb, Landskrona-Citadell Rotaryklubb, Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb och Lomma-Bjärred Rotaryklubb.

Rotary i södra Skåne
Assisterande guvernör: Hans Järvestam
Falsterbo-Skytts Rotaryklubb, Falsterbo-Vellinge Rotaryklubb, Skurup Rotaryklubb, Staffanstorp Rotaryklubb, Svedala Rotaryklubb Trelleborg Rotaryklubb och Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb.

Rotary i östra Skåne
Assisterande guvernör: Per Dahlman
Hammenhög Rotaryklubb, Kivik Rotaryklubb, Simrishamn Rotaryklubb, Skånska vikingar Rotaryklubb, Tomelilla Rotaryklubb, Ystad Rotaryklubb, Ystad-S:t Petri Rotaryklubb och Ystad Tornväktaren Rotaryklubb.

Distriktsstyrelsen kommer bestå av guvernör Ulf Bingsgård, Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb, inkommande guvernör Margareta Robinson, Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb, IPDG Stefan Knutsson, Lomma-Bjärred Rotaryklubb, DGN samt distriktssekreterare Lillemor Darinder, Malmö-Skeppsbron Rotaryklubb, distriktsskattmästare Göran Olofsson, Falsterbo-Vellinge Rotaryklubb samt de sju assisterande guvernörerna.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juli 2021.

Ulf Bingsgård, DGE