Publicerad av Torkil Rönne den 07 Jun 2020
Nu i dessa Corona tider passade jag på att städa upp lite extra i bland annat bildarkivet och här fanns denna fantastiska bild från ”Hattparaden” på Emporia i April 2018. Det var Peter Lindqvist som Distrikt Guvernör 2017-2018 som genomförde detta arrangemang i samband POLIO insamlingen. Det blev en stor och färgrik parad som drog genom Emporia flera gånger så att ingen kunde undgå att se oss. Alla hade tagit på sig fantastiska hattar för att skapa uppmärksamhet och informera om vad Rotary är och den stora insamlingen vi alla gör för Polio utrotningen. På bilden ovan ser vi Lars Bjurström, PDG, och Bengt Johansson, president i Malmö-Öresund Rotaryklubb väckte stor uppmärksamhet denna dag.
Det är sådana initiativ och arrangemang som detta som gör att Rotary syns och väcker uppmärksamhet. Nu i Covid 19-tider har Rotary gjort nya insatser parallellt med polioutrotningen genom att även skänka pengar till kampen mot coronaviruset. Bill och Melinda Gate Foundation har tillsammans med Rotary beslutat att bekämpa polio och Covid 19. Alla krafter behövs. Tillsammans kan vi bekämpa dessa virus som drabbar många människor och som får världen att bli sårbar. Nu är det dags att vända trenden.

Torkil Rönne, Guvernör D2390