Publicerad av Kim Hall den mar 20, 2019
Denna sommar sätter Lilla Beddinge Teater upp musikalen Min vän fascisten. En befriande musikal för dig som är trött på politik. Text och manus av Klas Abrahamsson, musik och manus av Erik Gedeon.
Söndagen den 30 juni bjuder Rotary i Trelleborg in till en kulturell upplevelse på Söderslätt, på Lilla Beddinge Teater. Vi samlas kl 13.00 för en räksmörgås med dryck på teatern. Föreställningen börjar kl 14.00 och slutar ca kl 17. I pausen blir det kaffe/te och kaka. Bjud med vänner, bekanta och respektive välkomna till denna tillställning. Denna upplevelse kostar oss rotarianer 550 kronor/person. Sista dag för anmälan är 30 april.
Anmälan sker i två steg. Först gör du en inbetalning till bankkonto SEB 5699 00 944 27 och anger för vem inbetalningen gäller. Därefter meddela Ulf Bingsgård antal biljetter och namn för vilka inbetalningen gäller på Ulf.Bingsgard@telia.com Först då reserveras biljetterna.
Förra året överlämnades ett bidrag från Rotary i Trelleborg på 17 300 kr som gick till barn- och ungdomsverksamheten Dans- och teaterskola 2018. Publiken på det årets Rotaryföreställning deltog i finansieringen av detta.

Min Vän Fascisten är ett musikaldrama om sex barndomsvänner som under midsommarhelgen beger sig ner till Beddinge strand för att skaka av sig sina övernormala och gråa medelklassliv för en stund. Det visar sig vara lättare sagt än gjort och alla samtal verkar styra in på samma spår: politik… en blodtörstig kamp om vem som har rätt tar sin början. Hårda ord och pikar haglar och gamla oläkta sår rivs upp. Mitt i allt detta stiger plötsligt en oväntad gäst ut ur vassen. Han vill också vara med. Han vill sjunga och dansa, äta god mat, och prata om det som är härligt i livet. "Vem Hitler är?", det vet han inte, men han delar gärna med sig av sitt kärleksbudskap, och sin kärlekssymbol.

Är du redo för en svidande rond i ringen tillsammans med dina medelklassvänner? Vad är sunt och normalt? En sak är säker. Ingen går säker. Och nu kanske du tänker: ”Men jag är ju inte medelklass…”. Nej, det kanske du inte är. Men… har du någon gång funderat på vilket kakel du ska ha i badrummet? Storhandlar du på Maxi? Tänker du ibland på vad du kan göra för klimatet? Bor du i Sverige? Detta gäller nog i någon grad DIG också. Om inte annat kan du ju alltid skratta åt dom andra puckona.

Den väsentliga frågan bränner: Varför är det så svårt med demokrati? Lilla Beddinge Teaters reservation: Föreställningen ses på egen risk. Och vi ber om ursäkt på förhand.

VÄLKOMNA!

-- *******************************************************Ulf BingsgårdAssisterande Guvernör, Rotary, Distrikt 2390President, Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb 2017/18 Ulf.Bingsgard@telia.comTelefon 0720-21 4112