Publicerad av Kim Hall den 29 Jan 2020
SRS
Det var spännande när Rotarys distrikt 2370 (södra Stockholm, Södermanland och Gotland) vid ett extra årsmöte den 28 januari i Stockholm skulle rösta om utträde ur Svensk Rotaryservice, SRS. Man hade bjudit in Torkil Rönne, DG, och Mats Håkanson, DICO, från vårt Rotarydistrikt för att beskriva hur ett utträde ur SRS skulle fungera och vilka möjligheter som kunde öppnas. Resultatet av omröstningen blev att 78 procent av klubbarna i det distriktet röstade för att följa D2390:s fotspår och träda ut ur SRS nuvarande samarbetsform. Distriktsguvernör Gun-Marie "Guje" Östedt-Axelsson, hemmahörande i Mariefreds Rotaryklubb, tackade för en suverän insats av Torkil och Mats.
Ett 50-tal Rotarianer från distrikt 2370 (södra Stockholm, Södermanland och Gotland) hade samlats i Ingenjörshusets stora sal i Stockholm denna tisdagskväll den 28 januari 2020 för att lyssna till hur vårt distrikt 2390 har vänt och vridit på för och nackdelar med nuvarande SRS för att på årsmötet besluta sig för att gå ur nuvarande form till förmån för ett nytt samarbete. Processen har egentligen flera år på nacken, men det är först nu som saker börjar att hända, dock inte utan protester. Det finns alltid dem som vill behålla det gamla.

– Ett varmt och STORT TACK för Din suveräna insats ikväll! Det kändes verkligen jättebra på alla sätt och vis. Även om en del klubbar var emot, så kändes det som om vi hade deltagarnas och klubbarnas förtroende. Själv har jag fortfarande litet svårt att förstå att det är sant, eftersom jag var tvungen att vara inställd på motsatt beslut! Men nu börjar glädjen och lättnaden att kännas. Tack än en gång! Vilket fantastiskt teamwork och vi höll till och med nästa tiden ... Ser fram emot det fortsatta samarbetet! Skriver Guje i ett meddelande.

– Detta är ytterligare ett steg i Rotary Connect the world, säger Torkil Rönne, också kallad "Piraten från Skåne" av SRS-anhängare och som nu ser fram emot nya samarbetsformer med D2370.