Publicerad av Kim Hall den maj 04, 2019
Malmö Öresund RK inspirerade stort på dansk Inspirationsdag i Köpenhamn D1470 dit Rotary Malmö Öresund blev inbjuden till lördagen den 27 april. Sju rotarymedlemmar från D2390 tackade ja till inbjudan som Kim Hall fick av distriktsguvernör Susanne Gram-Hanssen i samband med REM Öresund, som ägde rum i januari arrangerat av Rotaract. Inkommande guvernör Torkil Rönne i D2390 med hustru och klubbmedlemmen Jette reste över Öresundsbron tillsammans med Agneta Wixell, Kim Hall, Sandy Lee i Malmö Öresundklubben samt Nina Dhejne Stockholmsklubben och Henry Lee i Malmö Södra.
Se filmen som Henry Lee producerade.
GPS var överflödigt när man har Torkil Rönne med i bilen och som känner sitt Köpenhamn på sina fem fingrar. Klockan 9.00 registrerade gruppen sig och välkomnades av guvernör Susanne Gram-Hanssen med kaffe och crossaint.
Mötet inleddes med en pampig Flaggparad med 13 utbytesstudenter som tågade in i den stora salen till stående ovationer. Av de seminarier som erbjöds valde den svenska gruppen att lyssna in vad som gäller för världsmötet i Hamburg 1-5 juni. Vi blev lite klokare men ytterligare förståelse infinner sig nog inte förrän vi är på plats och ställe i Hamburg.
Som chaterpresident i Malmö Öresund höll Kim Hall en Inspirationspresentation som 45 av distriktets 120 deltagare hade valt att lyssna på.
Kim berättade bl.a om hur klubben startades av fem personer för tre år sedan och som idag har 46 medlemmar och fler är på ingång. Kim pratade om vilken uppfattning medlemmarna har om vår populära och trevliga klubb, att 60 procent är kvinnor och 70 procent har varit Rotarymedlemmar i 1-5 år. Det går att få nya unga och yrkesverksamma medlemmar med god entusiasm och tider som passar yrkesverksamma, det vill säga tisdagskvällar 18-20 Dragörkajen i Limhamn.
Kim talade om våra lokala och externa projekt, om vikten av att synas och inspirera.
Henry Lee, från Malmö-Södra RK, delgav oss erfarenheter från internationella besök på andra kontinenter. Han pratade om Rotaryklubbar och upplevelser av Rotarys nätverkande. Hur man mottages nästan som familj och att man som klubbmedlem blir erbjuden sevärdheter i landet. Nya Kulturutbyten, nya kontakter och vänskap för många år framöver skapas. Henry framhöll också vikten av att alltid bära med sig sina buissnescard-visitkort
Torkil talade om sina framtidsvisioner som Guvenör och nya medlemsmöjligheter som företag kan nyttja för sina anställda. Man kan bli Passmedlem och vad det innebär, vikten av att göra Rotary synligt i samhället. Hur gör vi det?
Idéerna är många👍
Internationella kontakter är viktiga. Vänklubbar utomlands är önskvärt.
Dagen avslutades med en fantastik GALA-kväll med vita dukar, vackra blomsterarrangemang, otroligt god och vällagad mat. Det blev en minnesrik inspirerande dag på Rotary Köpenhamns Distriktsmöte med flera nya vänskapsband knutna.

Mange Tak
Text: Agneta Wixell, medlem i Rotary Malmö Öresund