Publicerad av Kim Hall den 24 Apr 2021
Årets Rotaryklubb är en ny utmärkelse. Av tio klubbar som anmälde sig nominerades fem klubbar; Helsingborg Kärnan, Malmö International, Malmö Öresund, Simrishamn och Svedala rotaryklubbar. Vinnaren blev Malmö-International, med motiveringen att de har öppnat upp för föredragshållare från världens alla hörn och att de lyckats få åtta nya och dessutom yngre medlemmar (33-47 år) i klubben. Det är en klubb som arbetat hårt med föryngring och förnyelse av klubbmötesformerna. De har dessutom sjösatt flera internationella projekt. Grattis!

Årets Rotaryklubb är som sagt nytt inslag i distrikt 2390, men förhoppningsvis inte en engångsföreteelse. Tanken är att detta ska bli en återkommande tävling, eller snarare motivation för klubbarna att jobba vidare med föryngring, ökat medlemsskap, projekt, aktiviteter och inte minst engagemang för Rotarys verksamhet.

Många yngre frågar sig när de blir tillfrågade om medlemskap i Rotary; VAD GER ROTARY MIG?
Svaret är egentligen ganska enkelt; JU MER DU GER DESTO MER FÅR DU TILLBAKA!
Det är mycket detta som bidragit till att dessa klubbar är så framgångsrika.

De nominerade är
Helsingborg-Kärnan
Malmö International
Malmö Öresund