Publicerad av Kim Hall den okt 01, 2019

Det blev en lyckad helg när Rotary samlades i Zoninstitute i Gdansk, Polen."Det bästa jag varit på!" säger en erfaren Viveca Serder som deltagit i både institutsammanhang och konventions. Det är vid dessa sammanhang vi som Rotarianer verkligen förstår vilken enorm kraft Rotary har. Det var många professionella föreläsare som talade. Särskild uppmärksamhet fick naturligtvis RI-presidenten Mark Malloney, som höll ett utmärkt och inspirerande tal!
Ett av alla ämnen som togs upp var End Polio Now och vikten av att fortsätta utrotningen av polio även om Nigeria nu har förklarats poliofri. Men vi får inte ge upp kampen. Ger vi upp för tidigt finns risk för 200 000 nya fall inom tio år!

Det blev en uppmärksammad parad genom Gdansk gator där Torkil och Jette Rönne, Stefan Knutsson och Viveca Serder deltog från Sverige. Tätt följt av danskarna.

Kjell-Åke Åkesson, som varit aide åt RI-presidenten Mark Malloney, var också på plats.

Den som drog hem flest applåderar var Lech Walesa, fackföreningsbasen som blev världskänd för Solidarity Movement i Polen, och sedermera president fram till sin pension.

Zoninstitutet är till för alla rotarianer. Det är här du får nya kontakter, nätverkar och kan utbilda dig i ämnen inom Rotarys paraply. Det handlar också om ledarskap, samarbete och engagemang i olika frågor. Nästa års zoninstitut kommer att äga rum i Uleåborg i Finland. Det är en miniconvention med nära tillgång till Rotarys toppar. Så passa på. Det är enormt givande.