Publicerad av Kim Hall den jul 12, 2019
Simrishamns RK genomförde två lyckade projekt vid de båda gymnasieskolorna i kommunen. Eleverna i ÅK 1 och 2 på Nova Academy med teoretiska ämnen blev utmanade av Rotaryklubben att skriva uppsatser om begreppet ”mångfald” och vilken betydelse det har i ett djupare perspektiv i vårt samhälle. 120 elever fick möjlighet att vara med i en uppsatstävling där det två bästa uppsatserna skulle premieras med 4 000 kr respektive 2 000 kr från Simrishamns RK. Utdelningen ägde rum den 27 maj. Det andra gymnasiet, Österlengymnasiet (yrkeslinjer), fick 120 elever en utmaning att göra en utställning om samma ämne, vad begreppet mångfald betyder för vårt samhälle. Över 30 arbeten ställdes ut i skolans kafeteria den 9 april då det också var vernissage med inbjudna gäster och press. I detta projekt var även RK i Hammenhög med och premierna delades ut till de 4 bästa utställarna: 4 000 kr, 2 000 kr och 1 000 kr till 3:an och 4:an.
Här ser vi några av de glada eleverna som antog utmaningen!