Publicerad av Ulf Bingsgård den 27 Oct 2021
För första gången någonsin genomfördes en gemensam nationell insamlingsgala under
World Polio Day den 24 oktober.
Galan sändes från vår studio med deltagare via Zoom över hela landet och
samlade in lite mer än 63 000 kr.

Rotary International President Shekhar Mehta höll inledningsanförandet innan det blev dags att träffa de olika gästerna.
På plats i studion var Elisabeth Bava, som fått polio som barn, och berättade sin historia. Judith Diment, ledamot av den internationella PolioPlus-kommittén och Leif R Carlsson, hennes svenska motsvarighet, berättade om Rotarys engagemang i kampen mot polio.
Från World Health Organzation kom Dr Shahin Huseynov och gav dagsaktuell information om arbetet mot polio och hur läget ser ut i världen.

Det var inslag från olika delar av landet med information om insamlingsaktiviteter. Från Distrikt 2390 berättades det om aktiviteter ute på stan i Hammenhög, Simrishamn, Landskrona och Svedala. Dessutom hade Fatmir Seremeti, rotarian och paralympier, gett sig ut på en utmaning att springa 3,5 km med start varje timme i 24 timmar för att samla in pengar till End Polio Now. Drygt 5 500 kom in tack vare detta.
En auktion av en tavla och en bricka av Lars Myhrman, rotarian och konstnär, gav totalt 3 000 kronor.
Av de totalt insamlade medlen på 63 000 kr bidrog rotarianer i Distrikt 2390 med 27 400 kronor.
På plats i studion var guvernör Ulf Bingsgård, Anne Marbrandt och
distriktets skattmästare Göran Olofsson.