World Polio Day den 24 oktober är en internationell manifestation för Rotarys arbete med utrotningen av polio. Tillsammans med våra partners, WHO, Unicef, CDC, GPEI samt Bill & Melinda Gates Foundation har Rotary hjälpt till att vaccinera mer än 2,5 miljarder barn mot polio i 122 länder. Den 25 augusti förklarades Afrika poliofri. Nu har vi bara två länder kvar som fortfarande är polioendemiska: Pakistan och Afghanistan. I september noterades totalt 116 barn med polio: 46 barn i Afghanistan och 70 barn i Pakistan. Läs mer om vad som händer här i samband med World Polio Day!

Distriktet kommer genomföra ett evenemang på Burlövs Centrum den 24 oktober mellan 10.30 och 12.00. Ambitionen är att det ska vara möjligt att delta i detta både fysiskt och digitalt. Platsen är den butiksyta som Burlöv Rotaryklubb och Burlöv-Karstorp Rotaryklubb använder sig av för sina ordinarie möten. Ett samarbete klubbarna emellan samt med guvernörens hemmaklubb Lomma-Bjärred Rotaryklubb.

Ett annat samarbete som aviserats är Simrishamn Rotaryklubb och Hammenhög Rotaryklubb som kommer att vara på torget i centrala Simrishamn kl 11-13, där de säljer End Polio Now-pennor och informera om Rotary och arbetet mot polio.

Klubbarna i Helsingborg diskuterar en gemensam aktivitet på stan. Enligt Helsingborg-Magnus Stenbock Rotaryklubb kommer pengar att avsättas i denna månad till End Polio Now.

Malmö-Västra hamnen Rotaryklubb drog igång en insamling via Facebook den 24 september med målet att samla in minst 5 000 kronor fram till den 24 oktober. En insamling primärt riktad mot sidans externa följare. Klubben kommer låta överskottet från vinlotteriet tillfalla End Polio Now.

Vad gäller drycker så har Malmö-Öresund Rotaryklubb tagit fram ett paket med öl, lättöl (2,2 %) och folköl (3,5 %). Ölen kommer från Hönsinge Hantwerksbryggeri och är försedda med specialdesignade etiketter. De kommer att ha en klubbfest med respektive och vänner med lotteri till förmån för World Polio Day tisdagen den 20 oktober på restaurang Chilla, Medeon, Mobilia med start kl 18.

Från Svedala Rotaryklubb rapporteras att de avsätter oktober månads intäkter från deras projektlotteri till End Polio Now. Under ordinarie klubbmöte den 23 oktober kommer de sälja End Polio Now-pennor.

Skurup Rotaryklubb kom mer att i samband med ordinarie klubbmöte den 26 oktober promenera i parken vid Svaneholms slott, om vädret tillåter. Den som deltar i promenaden lägger 100 kronor eller mer i bidrag till End Polio Now i startavgift.

Flera klubbar är på gång och har lovat återkomma med sina aktiviteter. En del klubbar har redan köpt End Polio Now-pennor, exempelvis Malmö-Södra Rotaryklubb och Simrishamn Rotaryklubb. Andra har hört av sig och lovat återkomma med beställning.

Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb kommer att stå ute på gågatan i Trelleborg mellan klockan 10-14 och sälja End Polio Now-pennor och prata om Rotary. Det är så kallad Långlördag/Shoppinglördag med en del olika aktiviteter på stan .

Trelleborg Rotaryklubb kommer i ett av sina radioprogram i november prata om polio och Rotarys kamp.