Publicerad av Mats Håkanson den 26 Nov 2022
Börja det nya året med konsert på Lunds Stadsteater på nyårsdagen kl 16.00 eller 19.30! Då bjuds det på ouvertyrer, operapärlor och Mozarts 13:de pianokonsert. Nyårskonserterna har varit en tradition under mer än 30 år och i år har Lund Rotaryklubb tagit över som arrangörer och överskottet går till End Polio Now. Taktpinnen framför Nyårssymfoniorkestern hålls, som så många år tidigare, av klubbens medlem Kjell-Åke Bjärming. Solister är Jenny Lind-stipendiaten Tessan-Maria Lehmussari (bilden) och pianoprofessorn Hans Pålsson, som även är konferencier.

– Vi vill fortsätta den 38-åriga traditionen med en nyårskonsert för Lundaborna och skänka biljettintäkterna till den världsomspännande poliobekämpningen, berättar Marita Swärd, Immediate Past President i Lund Rotaryklubb.

– Initiativet till konserterna togs 1983 av nestorn Kjell-Åke Bjärming, dirigent och uppskattad medlem i vår klubb, säger Marita. Han har ett stort kontaktnät av fantastiska musiker och har oförtrutet arbetat med projektet under pandemin.

– Många har efterfrågat en fortsättning på nyårstraditionen efter det långa uppehållet och vi är glada att entusiasmen räckt ända hit. Kjell-Åke Bjärming är en eldsjäl som förtjänar en särskild presentation. Med stort engagemang och omsorg om såväl publik som musiker har han år efter år hållit dem samman och satt ihop ett programinnehåll som tillfredsställt båda grupperna. Hans CV är långt, men innefattar rollen som kommunal musikledare och rektor för Kommunala Musikskolan i Lund, samtidigt med dirigentskapet för Lunds stadsorkester, Nordiska ungdomsorkestern och Lunds ungdomsorkester samt Nyårsymfoniorkestern. Som dirigent för den 39:e nyårskonserten förtjänar Kjell-Åke en stor eloge. Vi är alla honom evigt tacksamma – det är på många sätt hans kväll!

– Konserterna bidrar väsentligt till kulturlivet i Lund och vi hoppas de blir återkommande under många år framöver. De visar vad vi kan åstadkomma med gemensamma krafter! Vi hälsar er alla varmt välkomna! Njut av musiken och stämningen!

Biljetterna kostar 320 kr och köps på www.ticketmaster.se. Ev. kvarvarande biljetter säljs i biljettkassan på Lunds Stadsteater från kl 15:00 på konsertdagen.