Publicerad av Kim Hall den aug 20, 2019
Den 11 november besöker Sveriges enda kardinal, Anders Arborelius, Rotary i samband med ett intercitymöte i Helsingborg. Det är Rotaryklubbarna Helsingborg Magnus Stenbock som i samarbete med Helsingborg Kärnan bjudit in kardinalen till att hålla föredrag med start kl 12 i Elite Marina Plaza Hotel i Helsingborg. Kardinal Anders Arborelius är känd för sitt engagemang i bland annat medicinsketiska frågor, flykting- och invandrarfrågor samt ekumeniska frågor. Den 28 juni 2017 utnämndes han till kardinal av påve Franciskus. Är fler Rotarianer intresserade att närvara kontakta Helsingborgsklubbarna.
Det var i den 28 juni 2017 som biskopen i Stockholms katolska stift, Anders Arborelius, utnämndes till kardinal av påve Franciskus. Kardinal är en hederstitel och den högsta ställning man kan ha i katolska kyrkan, utöver att vara påve. Kardinalen utgår från

S:t Eriks katolska domkyrka, Folkungagatan 46 på Södermalm. Domkyrkoförsamlingen är en de största församlingarna i stiftet.

Kostnad 250 kr. Överskottet går oavkortat till End Polio Now. Begränsat antal platser. Anmälan görs till Helsingborgsklubbarna.