När Simrishamn Rotaryklubb och Hammenhög Rotaryklubb skulle kampanja mot polio den 24 oktober var inte vädret riktigt på deras sida i början. De elva rotarianerna samlades på torget klockan 11 och började sin försäljning av End Polio Now-pennor. Hammenhög Rotaryklubb hade 100 pennor, Simrishamn Rotaryklubb hade 140 pennor kvar av de totalt 500 de beställt att sälja. Det såldes pennor till förbipasserande på torget, inne i butiker och utanför Systembolaget. Två medlemmar begav sig till en närbelägen golfklubb, satte sig i en golfbil och uppvaktade spelarna ute på banan, där de sålde 35 pennor.
Planen var att hålla på till kl 13,men redan kl 12.30 var det slut på de sammanlagt 240 pennorna. Dessutom gav många personer ytterligare bidrag utöver själva köpeskillingen. En av medlemmarna hade fått hjälp med försäljningen av sin fotvårdare, som säljer pennor i sin salong. Under klubbmötet den 22 oktober köptes fyra pennor av en rotarygäst för 1 000 kronor. En nära anhörig till honom hade drabbats av polio under 1950-talet.
Hammenhög Rotaryklubb meddelar att de sålt sina 100 pennor för totalt 2 800 kronor. Simrishamn Rotaryklubb rapporterar att de sålt sina 500 pennor och hamnar på totalt drygt 12 000 kronor inräknat bidrag.
Trots regnet lyckades man sälja 35 pennor på Golfbanan.

Inne i Simrishamn tog man tillfället i akt att prata med människor som vågat sig ut om Rotarys arbete med poliobekämpningen. Många stannade upp och lyssnade och sedan köpte de en penna.